Genoptræningsfunktionen*
ved Brædstrup sygehus
* ) Genoptræningsfunktionen ved Brædstrup sygehus
inkluderer Genoptræningsafdelingen med hertil knyttet fysio / ergoterapi, lægelig
betjening fra medicinsk afdeling, Brædstrup sygehus og ortopædkirurgisk afdeling,
Horsens sygehus, logopædi, neuropsykolog, socialrådgiver samt anden patient-relateret
service af Genoptræningsafdelingen.
INDEKS:
Ajourført august 2004
Genoptræningsfunktionen ved Brædstrup Sygehus, blev
etableret 1. jan 1992, som led i omstruktureringer indenfor Vejleamt´s nordzone ( Horsens
og Brædstrup sygehuse).
Genoptræningsfunktionen består af sengeafdeling D1,
fysioterapien, ergoterapien, talepædagoger, socialrådgiver, neuropsykolog og
læger.
Afdeling D1 blev oprettet med 18 senge til rehabilitering. De
9 senge for patienter med kirurgiske diagnoser, som hovedsageligt kom fra
ortopædkirurgisk afdeling P5 ved Horsens Sygehus.
De øvrige 9 senge for patienter med medicinske /
neurologiske diagnoser, hovedsageligt apopleksi. Disse patienter kom fra medicinsk
afdeling P7 ved Horsens Sygehus og fra medicinsk afdeling ved Brædstrup Sygehus. Hvis der
var ledig kapacitet, var det muligt at modtage patienter fra den øvrige del af amtet.
Behovet for medicinsk / neurologisk rehabilitering oversteg
imidlertid kapaciteten. I februar 1996 blev Genoptræningsafdelingen derfor udvidet med 10
medicinske / neurologiske sengepladser. Afdelingen blev i samme forbindelse flyttet til
nye lokaler, beliggende tæt op ad ergo-/fysioterapien. Denne placering betyder, at det er
let for personale og patienter at opnå kontakt med de forskellige faggrupper.
Den 12. november 1997 vedtog Nordzoneledelsen, at
genoptræningsfunktionen skulle ledes af en funktionsledelse og et funktionsråd, hvor
funktionsledelsen står for den daglige drift. Funktionsrådet er siden nedlagt. Pr.
01.05.2004 refererer funktionsledelsen for genoptræningsfunktionen
til medicinsk afdelingsledelse. Overfysioterapeut og ledende ergoterapeut er fortsat
selvstændige ledere for hhv. fysioterapien og ergoterapien.
Når det drejer sig om de medicinske /
neurologiske senge, modtager vi primært patienter fra Vejle Amts Nordzone.
Vi kan imidlertid også modtage patienter fra andre dele af amtet, evt. udenamts, i den udstrækning
sengekapaciteten tillader dette.
I 1994 og 1997 var personale repræsenterende samtlige
faggrupper på 2 studieture. Den første gik til Burgau i Tyskland, den anden til Inspital
i Bern i Schweiz og til Centre de Réadaption de Mulhouse i Frankrig.
På disse studieture blev vi inspirerede til hvordan vi kunne
udvikle os til også at omfatte et neurorehabiliteringsafsnit.
1. maj 2000 blev 2 medicinske / neurologiske senge
midlertidigt konverteret til neurorehabilitering af patienter med et særligt behov,
eksempelvis kranietraumepatienter. Der blev
tilført personaleressourcer til at dække det øgede personalehov hos disse patienter.
Vejle
Amtsråd vedtog i marts 2000 et kommisorium for en arbejdsgruppe, der fik til opgave at
beskrive et specialiseret rehabiliteringstilbud placeret på Brædstrup sygehus
til patienter fra Vejle amt med erhvervet moderat til svær hjerneskade. På
grundlag af arbejdsgruppens rapport har vi pr. 1. oktober 2003 indviet et
nybygget afsnit med 6
senge til længerevarende neurorehabilitering af patienter med moderat
til svær hjerneskade efter hovedtraume, subarachnoidal-blødning og
tilgrænsende lidelser.
Retur til
indeks
Rehabilitering er en planlagt
proces med det klare mål at hjælpe patienten til at genvinde sin mestringsevne.
Rehabiliteringen sigter på at give patienten den nødvendige assistance til at opnå og
bevare højst mulige funktions- og mestringsevne i forhold til kropsniveau,
aktivitetsniveau og deltagelse i samfundet.
Formål med rehabilitering som
specialfunktion:
·
at modtage patienter med behov/potentiale for genoptræning
·
at udvikle og vedligeholde en høj standard
·
at udnytte patientens ressourcer mest muligt
·
at sikre et godt kendskab til og samarbejde med eksterne
samarbejdspartnere
Retur til
indeks
Mål:
at patienten i videst muligt omfang genvinder
fysiske, psykiske, cognitive og sociale funktioner
Retur til
indeks
Genoptræningsafdelingen D1
Afdelingen er renoveret i april 1996 og fremstår i lyse og
glade farver. Der er billeder på væggene og blomster er placeret rundt på afdelingen og
stuerne. Toiletter og badeforhold er indrettet under hensyntagen til patienternes
handicap, brugen af hjælpemidler og personalets arbejdsmiljø.
I 2003 er tilbygget en ny fløj til neurorehabilitering.
Afdelingen har 34 senge, fordelt på 9 ortopædkirurgiske, 19
medicinske/neurologiske og 6 neurorehabiliterings patienter.
De 34 senge er fordelt på:
-
2 stk 3 sengsstuer
-
3 stk 2 sengsstuer
-
22 stk 1 sengsstuer
hvilket sikrer, at mange patienter kan få enestue.
Den oprindelige afdelingen er i øvrigt indrettet med:
-
spise-/dagligstue med buffet
-
rygestue
-
aktivitetsrum
-
talepædagogernes lokaler
-
toilet og baderum
-
skyllerum
-
depot
-
tøjdepot
-
afdelingskontor
-
sekretærkontor
-
konferencerum
-
personalrum
Tilbygningen er indrettet med :
-
8 sengestuer ( 1 sengsstuer )
-
spise-/dagligstue
-
terapi-/træningsrum
-
toilet og baderum
-
depot
-
skyllerum
-
vagtrum
-
kontorer
-
konferencerum
-
personalrum
Patienter og personale er inddelt i 4 grupper, hvilket
bevirker, at patienter/pårørende og personale kan arbejde tæt sammen.
Afdelingen har ingen faste besøgstider, dog henstilles at
der er ro fra kl. 12 -14. Pårørende opfordres til at følge træningen og til at deltage
i hverdagens daglige gøremål
Fysioterapien
Fysioterapiens lokaler er beliggende i umiddelbar nærhed af
Genoptræningsafdelingen og fremtræder lyse og venlige.
Der er 2 store træningslokaler, et separat behandlingsrum,
gangareal med gangbarre, varmtvandsbassin med tilhørende omklædnings- og badefaciliteter samt
diverse depoter og servicerum.
Der er personalerum fælles med ergoterapien.
Alle rum er renoverede i 1996, med varme farver, kunst på
væggene og grønne planter.
Ergoterapien
Ergoterapien er renoveret i 1996 og er beliggende side om
side med genoptræningsafdelingen og fysioterapien. Ergoterapien har ét stort
træningsrum, et træningskøkken og computer til træning af patienterne. Fælles
personalerum med fysioterapien.
Retur til
indeks
Personalet arbejder sammen i 4
tværfaglige teams. Disse er i dag- og aftenvagterne tilknyttet hver en patientgruppe.
Nattevagterne dækker hele afdelingen.
Normering
Læger
|
Siden 1.6.2004 har en af medicinsk afdelings afdelingslæger været fast
tilknyttet genoptræningsfunktionen, og neurologisk speciallægekonsulent
er tilknyttet afsnit for neurorehabilitering 1 dag ugentligt.
Afdelingen serviceres desuden af læger fra medicinsk og
ortopædkirurgisk afdeling efter behov. |
Sygeplejegruppen |
Bruttonormering i gruppe 1-3 er 22,93 stilling incl.
stillingen som afdelingssygeplejerske. Heraf bruges 0,22 stilling til
praktikvejlederfunktion. Brutttonormeringen i gruppe 4 er 12,0 stilling, heri er ikke
indregnet timer til ledelse. |
Fysioterapeuter |
Til gruppe 1 - 3 er der 3,9 stilling og 0,87
medhjælperstilling. Til gruppe 4 er normeret 4,0 stilling |
Ergoterapeuter |
Bruttonormering 3,23 stillinger til gruppe 1 og 3, 4,00 stillinger til gruppe 4. Gruppe 2 får i gennemsnit 1½ times konsulentbistand på hverdage fra gruppe 4. |
Aktivitetsmedarbejder |
0,81 stilling |
Pædagog |
0,60 stilling |
Talepædagog |
1,20 stilling, dækker hele genoptræningsfunktionen og
apopleksiafsnittet A2 |
Socialrådgiver |
0,30 stilling til gruppe 4 |
Neuropsykolog |
0,40 stilling |
Sekretær |
0,81
stilling |
Siden oprettelsen af afdeling D1 i 1992 er der til stadighed
blevet arbejdet med at forbedre såvel behandlingen som plejen. Der er arbejdet internt i
de forskellige faggrupper bl.a. med ny sygeplejejournal, terapeutisk status, tværfaglig
visionsgruppe mm. Desuden arbejdes der med projekter, der kan optimere patientbehandlingen
og samarbejdet. I perioden 01.06.04 til ultimo 2005 afvikles hjemmetræningsprojekt for
apopleksipatienter, med det formål at undersøge omkostningseffektiviteten af træning
på sygehus suppleret med hjemmetræning i forhold til træning alene på sygehus.
Personale ved genoptræningsfunktionen har deltaget i
udarbejdelsen af filmen Slagtilfælde, har udviklet arbejdsdokumentet Fra
halv til mere hel , arbejdsbeskrivelsen Hele vejen hjem og
kvalitetsudviklingsprojektet Skal apopleksipatienter sulte?
Funktionsledelsen deltager i erfaringsforum for
genoptræningsafdelinger i Jylland og på Fyn.
Der sker en løbende undervisning af personale, dels som
intern undervisning, dels ved deltagelse i kurser
og uddannelse.
Retur til
indeks
Nøgleordene i holdningen til genoptræningen:
- træning nytter altid.
- træning indbefatter hele mennesket ( fysisk, psykisk,
socialt ).
- alt, hvad der foregår, er træning.
- patienten er den centrale.
- træning starter ved indlæggelsen.
Med disse nøgleord for øje skal afdelingens tværfaglige
samarbejde opbygges. Nøgleordene føres over i praktiske handlinger af hele personalet,
der har kendskab til og arbejder ud fra teorierne, beskrevet af henholdsvis K. og B.
Bobath, F. Affolter og K. Coombes. Principperne anvendes i alle døgnets 24 timer.
Affolter konceptet:
Er udviklet af
Felicia Affolter, schweizisk lærer, psykolog og talepædagog.
Konceptet bygger
på en antagelse af at al menneskelig aktivitet sker på baggrund af sensomotorisk
information. Med korrekt taktil og kinæstetisk input bedres mulighederne for at få det
korrekte output.
Den hjerneskadede
patient er ikke i stand til at indhente adequat sensomotorisk information til at udføre
hensigtsmæssige handlinger. Perceptionsforstyrrelser er således den væsentligste årsag
til den hjerneskadede patients problemer.
Manglende
information fra omgivelserne kan medføre øget tonus, angst, motorisk uro, aggresivitet
og nedsat motivation hos patienten.
Affolter konceptet
tager i arbejdet med hjerneskadede patienter udgangspunkt i at genlære via sensoriske
stimuli, ikke kun ved påvirkning af syn og hørelse, men gennem stimulation af den
taktile og kinæstetiske sans.
Patienten skal
lære at organisere informationer og problemløse. Omverdenen bygges op omkring patienten,
så der er en tydelig afgrænsning. Lejringskasser og packs benyttes som hjælp til
at give taktil og kinæstetisk information.
Behandlingen skal
foregå 24 timer i døgnet, og varetages af hele det tværfaglige team omkring
apopleksipatienten.
Mål:
·
Via dagligdagens
aktiviteter at hjælpe patienten til at organisere de informationer, som hjernen modtager,
og herigennem gøre patienten i stand til at danne hypoteser og problemløse
·
At reetablere
cognitive og fysiske funktioner
·
At patienten bliver
så selvhjulpen som mulig
Bobath konceptet:
Er udviklet af
ægteparret Carl og Bertha Bobath, der var henholdsvis neurolog og fysioterapeut.
Grundtanken er, at
hjernen er et organ for perception og integration, og at den kan lære og omorganisere
hele livet, idet CNS reorganiserer sig og kan genetablere tabte funktioner.
Ved en apopleksi
sker der forstyrrelser i hjernens ydeevne, og tidligere indarbejdede funktioner hæmmes
eller mistes.
Konceptet tager
udgangspunkt i normale bevægemønstre. Det er således vigtigt at normalisere tonus og
nedsætte patientens eventuelle kompensatoriske strategier.
Det grundlæggende
for enhver bevægelse er at skabe god postural kontrol, herunder sikre en så god
kropssymmetri som muligt. Det er derfor vigtigt at inddrage patientens afficerede
kropsdele i alle funktioner. Hensigtsmæssig
lejring, der varieres døgnet rundt for at forhindre smerter og kontrakturer, samt for at
normalisere tonus er en vigtig del af konceptet.
Behandlingen skal
foregå 24 timer i døgnet, og varetages af hele det tværfaglige team omkring
apopleksipatienten.
Enhver håndtering
af patienten har udgangspunkt i normale bevægemønstre og disse understøttes,
faciliteres og guides i dagligdags funktioner.
Der lægges stor
vægt på tidlig opnåelse af siddende og stående stilling.
Målet med
behandlingen:
·
Normalisering af
patientens normale posturale refleksmekanisme
·
Integrering af
begge patientens kropshalvdele
·
Vægtbæring,
balance og gangfunktion
·
Normalisering af
patientens sensoriske input
·
Organisering og
normalisering af muskeltonus, så patienten igen kan fungere som et hele
·
Forebygge
spasticitet, associerede reaktioner og massesynergier
·
Genindlære normale bevægemønstre
Coombes konceptet:
Er udviklet af Kay
Coombes, engelsk talepædagog.
Konceptet sigter
mod rehabilitering af ansigt, mund og svælg.
Ansigtets og
mundens funktioner spiller en vigtig rolle såvel kosmetisk som funktionelt.
Apopleksipatienten
har et stort behov for at få stimuleret normale funktioner i forhold til at spise, drikke
og tale, samt i forhold til mimik.
Konceptet
indeholder bl.a. en grundig analyse af patientens tonusforhold i truncus, ansigt, mund og
svælg, samt patientens synkeproces i forskellige udgangsstillinger.
Forudsætningen er
en god siddestilling med adequat støtte, således at hoved og hals er afslappet,
symmetrisk og let foroverbøjet. Støtte gives i form af god ryg- og sidestøtte samt
eventuel kæbegreb.
Mål med
behandling:
·
Krops- og
hovedkontrol
·
Kroppens
udgangsstilling
·
Stimulering af
bl.a. hoste- og synkerefleksen
·
Vejrtrækningsteknik
·
Normalisering af
ansigts muskulatur
·
Normalisering af
mund- og svælgmuskulatur
·
Mundhygiejne
·
Evnen til at spise
og drikke
·
Evnen til at tale
Den talepædagogiske bistand
tager teoretisk udgangspunkt i "Cognitive
rehabilitation" af Sohlberg og Mateer. Specialuddannelsens indhold er derfor rettet
mod:
afatiske forstyrrelser ( ad modum Bostonskolen og
Luria )
ikke afatiske kommunikationsproblemer
agnosi, apraksi, neglect, opmærksomheds-, indlærings- og hukommelsesforstyrrelser
organisk betingede og reaktive emotionelle problemer efter hjerneskade, hjerneskadens
psykosociale følger
iagttagelse / rehabilitering, terapi / specialpædagogik / socialpædagogik
samarbejde med andre instanser, pårørende, selvhjælpsgrupper
Retur til
indeks
Visitation
til ortopædkirurgisk rehabilitering ( 9 ortopædkirurgiske senge )
Visitation foretages af ortopædkirurgisk afdeling, Horsens
Sygehus.
Visitation til medicinsk
/ neurologisk rehabilitering ( 19 medicinske / neurologiske senge )
1.
Afdelingen
modtager primært patienter med neurologiske sygdomme, fortrinsvis apopleksi. Andre
patientgrupper kan dog efter individuel vurdering og afhængig af afdelingens
pladssituation, modtages til rehabilitering. Afdelingen modtager ikke børn.
2.
Afdelingen
modtager patienter, som efter henvisning / aftale overflyttes fra andre afdelinger. Der
modtages ikke akutte patienter.
3.
Afdelingen
modtager fortrinsvis patienter fra Vejleamt´s nordzone. Hvis pladssituationen tillader
det, kan modtages patienter fra andre dele af Vejleamt.
4.
Følgende
forhold skal i øvrigt være opfyldt inden indlæggelse på neurorehabiliterings-
/genoptræningsafdelingen:
a)
Patientens
nedsatte funktionsniveau skal for en væsentlig del
være betinget af neurologisk sygdom. Patienter modtages således ikke hvis det nedsatte
funktionsniveau for en væsentlig del skyldes svækkelse af anden årsag, f.eks. som
følge af langvarigt sengeleje, større vægttab, canser eller anden kronisk sygdom.
b)
Der
skal være rimelig udsigt til, at rehabiliteringen kan bedre patientens funktionsniveau.
c)
Patienten
skal kunne deltage aktivt i den intensive, tværfaglige rehabilitering.
d)
Patientens
samlede tilstand skal være stabiliseret. Dvs. minimum 1 døgn uden progression af
neurologiske udfald og somatiske, især kardiovaskulært / respiratorisk så stabil, at
patienten kan forventes at klare sig med lægetilsyn højst 2 3 gange ugentligt.
5.
Visitationsprocedure:
a)
Patienter
indlagt i medicinsk afdeling, Brædstrup Sygehus: Patienten visiteres, når der foreligger
en tværfaglig vurdering, herunder med beskrivelse af forhold nævn tunder pkt. 4.
b)
Patienter
indlagt i medicinsk afdeling Horsens: Patienten visiteres som hovedregel efter tværfaglig
vurdering ved læge, fysioterapeut, ergoterapeut, sygeplejepersonale og evt. talepædagog
herunder også beskrivelse af forhold nævnt under pkt. 4. (Anvend skemaet
Visitation og henvisning til neurorehabilitering / Brædstrup Sygehus).
Patienter modtages kun i dagtiden, mandag til fredag.
c)
Patienter
indlagt i andre sygehusafdelinger: Afdelingen henviser patienten vedlagt en tværfaglig
vurdering ved læge, fysioterapeut, ergoterapeut, sygeplejepersonale og evt. talepædagog.
(Anvend skemaet Visitation og henvisning til neurorehabilitering / Brædstrup
Sygehus). Patienter modtages kun i dagtiden,
mandag til fredag.
d)
Patienter
fra primærsektoren: Som hovedregel kan patienter fra primærsektoren ikke indlægges
direkte på afdelingen. Den praktiserende læge kan efter aftale henvise til en kortvarig
indlæggelse på medicinsk afdeling, hvor patienten så vil blive vurderet tværfagligt.
Såfremt vi her vurderer patienten egnet til rehabilitering, vil han / hun enten blive
overflyttet direkte til genoptræningsafdelingen eller udskrevet med henblik på senere
indlæggelse, -afhængig af pladssituationen.
I særlige tilfælde kan det blive aktuelt at tilse en
patient på den henvisende sygehusafdeling samt at tale med personalet og evt.
pårørende. Det vil dreje sig om patienter, hvor vi ud fra henvisningen vurderer, at der
enten kan blive tale om en større træningsindsats med særlige behov eller at patienten
har et meget komplekst sygdomsforløb / -billede. Herved håber vi at kunne gøre
forløbet mere sammenhængende med en bedre modtagelse på afdelingen og et mere effektivt
rehabiliteringsforløb.
6.
Patienter,
som viser sig ikke at kunne profitere af rehabiliteringen eller ikke kan rehabiliteres yderligere vil blive tilbageflyttet til
deres sygehus-stamafdeling, såfremt han / hun ikke kan udskrives straks og direkte fra
neurorehabiliterings- / genoptræningsafdelingen.
Visitation til neurorehabilitering
( 6 neurorehabiliteringssenge, amtsfunktion )
Patientgrundlag:
Patienter
med moderat til svær hjerneskade, som følge af:
·
Hjernekvæstelse
·
Traumatisk intrakraniel blødning
·
Subarachnoidalblødning
·
Infarkt
eller hæmorrhagi (specielle former )
·
Kraniefraktur,
kvælning, drukning eller elektrisk stød
Afdelingen
modtager primært patienter bosat i Vejle amt og henvist fra amtets sygehusafdelinger,
Hammel Neurocenter og udenamts sygehuse.
Patienter der kan
henvises:
1)
Alder > 15 år.
2)
Moderat til svær
hjerneskade:
·
Et
sygdomsbillede med diffuse intellektuelle, fokale kognitive, emotionelle og / eller
adfærdsmæssige forstyrrelser udover fysiske udfald (lammelser,
føleforstyrrelser, synsfeltudfald, balanceproblemer).
·
Forventet
rehabilitering af minimum 1 måneds varighed.
3)
Neurokirurgisk
færdigbehandlet og somatisk stabil: Dvs. sufficient respiration og kardiovas-kulært /
respiratorisk så stabil, at patienten ikke har behov for dagligt lægetilsyn.
Afdelingen kan modtage patienter med tracheostomi eller gastrostomisonde.
4)
Primære ortopæd-
eller andre kirurgiske indgreb skal som hovedregel være overstået således, at den
fortsatte behandling og kontrol kan varetages ved tilsyn. Evt. planlagte operationer
tidligst 1 måned efter overflytningen.
5)
Ud fra en samlet
vurdering af patient, sygdomsforløb og prognose må der være en rimelig udsigt til, at
patienten kan få udbytte af et genoptræningsforløb.
Det
er forudsat, at:
·
Patienten skal
være vågen
·
Patienten skal
have vist begyndende evne til at medvirke i træningen.
Patienter der ikke
modtages:
1)
Patienter der er
bevidstløse eller i vegetativ tilstand.
2)
Patienter med
kroniske eller fremadskridende sygdomme, som kan hindre genoptræning.
Samarbejde med
patient og pårørende:
Patient og/eller
pårørende inddrages i samarbejdet omkring overflytningen til neurorehabiliterings- /
genoptræningsafdelingen. Der vil være mulighed for at besøge afdelingen inden
overflytning.
Henvisning:
Der
skal foreligge en aktuel, tværfaglig statusvurdering af patienten og en journalkopi. Der
vil ofte være behov for tilsyn fra neurorehabiliteringsfunktionen inden overflytning, for
at sikre kontinuitet og optimere en evt. ventetid inden overflytningen.
Tidspunkt for
overflytning:
1.
Aftales efter
skriftlig henvisning eller tilsyn.
2.
Ventetid kan
forekomme.
Overflytning kan
kun finde sted på hverdage og i dagtiden.
Samarbejde mellem Vejle Amt og Hammel Neurocenter:
Hvis en
sygehusafdeling i Vejle amt har en patient med moderat til svær erhvervet hjerneskade og
overvejer henvisning til Hammel, kontaktes neurorehabiliterings- /
genoptræningsafdelingen, inden henvisning til Hammel stilles patient / pårørende
i udsigt. Efter telefonisk kontakt eller tilsyn fra neurorehabiliterings- /
genoptræningsafdelingen vurderes, hvorvidt patienten alternativt kan modtages i
Brædstrup.
Hvis patienten findes egnet til Hammel og er indlagt på
1.
neurologisk
afdeling i Vejle, henviser afdelingen selv til Hammel og sender kopi til klinikchefen
2.
anden
sygehusafdeling, henviser / bekræfter klinikchefen visitationen af patienten til Hammel
og sender kopi til afdelingen.
Når patienten
overflyttes til Hammel bedes afdelingen orientere neurorehabiliterings /
genoptræningsafdelingen ved at sende et brev med patientens data og dato for
overflytningen.
Hvis der er ventetid på
overflytning til Hammel: Enten overflyttes patienten til neurorehabiliterings- /
genoptræningsafdelingen eller forbliver på neurologisk - / anden sygehusafdeling i
ventetiden. Hvis patientens tilstand i løbet af ventetiden bedres så meget, at Hammel
ikke længere er relevant , vil henvisningen til Hammel blive annulleret. Dette sker i
samarbejde med neurorehabiliterings- / genoptræningsafdelingen.
Egnede
patienter med de sværeste hjerneskader behandles i den tidlige fase på Hammel
Neurocenter. Den fortsatte sygehusbaserede rehabilitering af disse patienter, bosat i
Vejle amt, foregår i Brædstrup. Der er derfor udarbejdet en samarbejdsaftale, som skal
sikre fælles evaluerings - / dokumentationssystemer og træningsprincipper. Herved
sikres, at overflytningen foregår på en kontinuerlig og fagligt tilfredsstillende måde.
Retur
til indeks
Ortopædkirurgiske patienter
Under hele forløbet er der tæt samarbejde og
dialog med patient og pårørende.
Visitation på
afdeling P5 |
Forberede
modtagelse af patient |
Kerneydelse:
* Undersøgelse og observation ved de enkelte faggrupper
* Pleje / træning / behandling
* Social udredning og iværksættelse af tiltag
* Stuegang
* Hjemmebesøg |
Kommunikation:
* Lægesamtale
* Instruktion / vejledning / undervisning af pårørende |
Koordination:
* Målsætningsmøde
* Konference
* Gruppemøde |
Kontinuitet:
* Fremtidsmøde
* Evt. ophold i hjemmet aftales individuelt |
Kerneydelse:
* Udskrivningssamtale |
Kommunikation:
* Skriftlig status |
Koordination: |
Kontinuitet:
* Udskrivningskonf.
* Genoptræningsplan
* Udskrivningsskema
* Vejledning af de faggrupper, der skal tage over
* Medicinliste |
Forberedelse
af ny patient.
- Visitation
fortages af Ortopædkirurgisk afdeling P5, der også vurderer forventet varighed af
indlæggelsen.
- Personalet
sætter sig ind i patientjournalen via EPJ før modtagelse af patienten
Overflytningsdagen
- Sygeplejepersonalet
klargør sengestuen inden patienten ankommer
- Modtagelse af
patient og evt. pårørende samt rundvisning
- Udlevering af
eventuelle hjælpemidler.
2. dag- eller
først kommende hverdag
- første
individuelle træning hos fysioterapeuten
Indlæggelsesforløbet
- Senest 5
hverdage efter indlæggelsen afholdes målsætningsmøde med deltagelse af patient,
eventuelle pårørende, fysioterapeut, plejepersonale og eventuelt ergoterapeut, hvor der
opstilles mål for indlæggelsen.
- Stuegang hver
onsdag, med deltagelse af ortopædkirurgiske læge fra
P5 og sygeplejerske fra afdelingen. Fysioterapeut og ergoterapeut deltager efter behov.
- Ugentlige
gruppemøde i det tværfaglige team med evaluering patientens helhedssituation og
planlægning af videre forløb, herunder konkret aftaler
- Kontakt til
hjemkommunens distriktsergoterapeut og eventuelt hjemmeplejen med henblik på hjemmets
indretning efter udskrivelse.
- Eventuelt
hjemmebesøg efter individuelle behov, med deltagelse af patient, pårørende,
fysioterapeut, distriktsterapeut og eventuelt visitator fra hjemkommunen, hvor der afklares fremtidige behov for
hjælpemidler og nødvendige boligændringer inden udskrivelsen
Udskrivning
- Udskrivning
planlægges i så god tid som muligt. Der henvises til samarbejdsaftale med de enkelte
kommuner.
- Udskrivningskonference
ved behov, med deltagelse af patienten, pårørende, fysioterapeut, plejepersonale,
eventuelt ergoterapeut og visitationssygeplejerske fra hjem kommunen. Ved behov kan der
deltage en socialrådgiver.
- Der fastlægges
udskrivelsesdato
- Udskrivelse fra
genoptræningsafdelingen
Patientdagen.
Morgen:
§
Patienten vækkes /
står op
§
Personlighygiejne, hvor den enkelte efter evne udfører det
de selv kan, ellers assistance fra plejepersonalet.
§
Morgenmad i dagligstuen
§
Gangtræning til morgenmaden for de patienter som kan. Hvis
personalet har mulighed hjælpes med gangtræning.
Formiddag:
§
½ times individuel træning ved fysioterapeuten
§
Fælles gymnastik i fysioterapien
§
I begyndelsen af indlæggelsen undersøger ergoterapeuten
patientens ADL-funktionsniveau og vurderer, om der skal iværksættes et træningsforløb
ved ergoterapeut, eller om der er behov for vejledning
af patient og eventuelt sygeplejepersonale ved ergoterapeut.
§
Stuegang onsdage 10.00-12.00
Middag:
§
Frokost
§
Gangtræning til og fra frokost for de som kan. Personalet
hjælper ved behov
§
Middagshvil efter ønske
Eftermiddag:
§
De som ikke har trænet ½
time med fysioterapeuten om formiddagen træner.
§
Selvtræning efter aftale i fysioterapien, eksempelvis i
gangbarren eller cykeltræning.
§
Der serveres eftermiddagskaffe i dagligstuen
Aften:
§
Aftensmad.
§
Der er ingen planlagte træningstider om aftenen. Den enkelte
gangtræner efter evne.
§
Aftenskaffe.
§
Hjælp efter behov når man ønsker at gå i seng
Det tværfaglige
samarbejde.
Kerneydelse:
Sygeplejepersonale
Der arbejdes
på baggrund af Virginia Hendersons behovsområder.
Sygeplejersken
har særligt fokus på
- modtagelse af
patient og pårørende
- smertebehandling
- vejlede og
motivere til træning
- lejring
- mobilisering
- vurdering af
ernæring og væskeindtagelse, kostregistrering og handleplan
- observation af
legemestemperatur med fokus på infektion, antibiotisk behandling
- pleje af hud
med henblik på decubitusforebyggelse
- sårpleje
- udskillelse af
affaldsstoffer
- medicindosering
- beskæftigelse
- sikre en god
søvn og hvilepauser efter behov
Fysioterapeut
- fysioterapeutisk
undersøgelse
- afdække
patientens ressourcer og motivation
- informere /
vejlede om patienten omkring dennes problemer
- mobilisering
til og fra seng
- træning af balance, stabilitet, stand- og gangfunktion,
styrketræning, gymnastik, udspænding og afspænding
- vurdering af
behov for hjælpemidler
- hjemmebesøg
- udarbejdelse af
genoptræningsplaner
- udarbejdelse af
status
Læge
- stuegang med
efterfølgende ordinationer incl. medicin
- smertebehandling
- vurdering af
status og belastning efter fraktur
- sårvurdering /
behandling
- motivation af
patienten
- demensvurdering
- røntgenkontrol af
frakturer / osteosyntese materiale
- plejehjemsansøgninger
- beslutning om
tilbageflytning til P5
- henvisning til
bandagist
- udarbejdelse af
epikrise
Ergoterapeut
- ADL-funktionsniveau
- Kropsniveau
- Aktivitet og
deltagelse
- kognitivt
funktionsniveau
- Kropsniveau
- Aktivitet og
deltagelse
- socialt /
emotionelt funktionsniveau
- behov for
hjælpemidler
- Ansøgning
- Instruktion
- Træning
- hjemmebesøg
- hjemmetræning
- scoring af
patientens funktions- og færdighedsniveau
- udarbejdelse af
genoptræningsplan
Koordination
- koordinering af
patientforløbet med patient, pårørende, interne og eksterne samarbejdspartnere
- gruppemøde
- evt.
behandlermøde
- stuegang
- lægen deltager
normalt ikke i møder
- lægen
koordinerer behandlingsforløbet med relevante faggrupper
Kontinuitet
- målsætningsmøde
- fremtidsmøde
- vurdering af
udskrivningstidspunkt
- udskrivningsmøde
Kommunikation
- information og
vejledning til patient og pårørende
- dialog med
patient og pårørende
- monofaglig og
tværfaglig dokumentation
Tværsektorielt samarbejde
Så tidligt som
muligt i forløbet tages kontakt til patientens primærkommune med henblik på at etablere
et samarbejde.
Kommunen
anmodes om at udpege en ansvarlig koordinator for den del af patientforløbet, der ligger
efter udskrivning. Dette med henblik på at sikre den bedst mulige kontinuitet og
koordination mellem sygehus og kommune så tidligt som muligt i forløbet.
Det
tværfaglige team udarbejder med jævne mellemrum beskrivelse af patientens aktuelle
status og forventede behov for tiltag / støtte ved udskrivning fra sygehus.
Den kommunale
koordinator er ansvarlig for den del af forløbet, der ligger efter udskrivning fra
sygehuset.
For at
forberede udskrivelsen bedst muligt, kan der under indlæggelsen ofte være behov for at
patienten afprøver ophold i hjemmet, hjemmebesøg og eventuelt hjemmetræning. Disse
aktiviteter foregår i samarbejde med primærkommunen.
Udskrivelse
Planlægges i så
god tid som muligt.
Der henvises til Samarbejdsaftalen.
Retur til
indeks
Patientforløbsbeskrivelse
Apopleksipatienter
Patientforløbet.
Under hele forløbet er der tæt samarbejde og dialog med
patient og pårørende.
Flowdiagram.
Forberede
modtagelse af patient |
Kerneydelse:
- undersøgelse og observation ved ergoterapeut, fysioterapeut, talepædagog,
plejepersonale og læge
- indlæggelsessamtale
- introduktion til afdelingen
- pleje/træning/behandling
- deltagelse i sociale aktiviteter
- evt. undersøgelse ved neuropsykolog
- ugl. stuegang
- hjemmebesøg
- hjemmetræning
- hjemmeweekend |
Kommunikation:
- lægesamtaler
- evt. samtale med psykolog / præst
- instruktion / vejledning / undervisning af pårørende
- evt. samtale med diætist |
Koordination:
- målsætningsmøder
- ugeplan |
Kontinuitet:
- løbende evaluering af mål
- sikre overføring af opnåede praktiske / fysiske / cognitive færdigheder |
Kerneydelse:
- udskrivningssamtale |
Kommunikation:
- udarbejde status
- medicinliste
- epikrise |
Koordination:
- etablering af boligændringer
- fremskaffelse af hjælpemidler |
Kontinuitet:
- udskrivningskonf. med eksterne samarbejdspartnere
- udskrivningsskema
- planlægning af dagligdag efter udskrivelsen
- genoptræningsplan
- vejledning af de faggrupper, der skal tage over
- epikrise |
Patientdagen.
Morgen:
§
Morgentoilette
§
Morgenmad
Formiddag:
§
Træning efter fastlagt skema, formiddag og/eller eftermiddag
Middag:
§
Frokost i spisegrupper
§
Middagshvil
Eftermiddag:
§
Træning efter fastlagt skema
§
Eftermiddagskaffe
Aften:
§
Aftensmad i spisegrupper
§
Aftenkaffe
Det
tværfaglige samarbejde.
Kerneeydelse
Sygeplejepersonale
Der arbejdes
på baggrund af Virginia Hendersons behovsområder.
Sygeplejersken
har særlig fokus på
- modtagelse af
patient og pårørende
- smertebehandling
- vejlede og
motivere til træning
- arbejde
problemløsende i forhold til mobilisering
- vurdering af
ernæring og væskeindtagelse, herunder kostregistreringt, handleplan og
FOTT-grundstimulation
- pleje af hud
med henblik på decubitusforebyggelse
- sårpleje
- udskillelse af
affaldsstoffer
- medicindosering
- beskæftigelse
- socialt samspil
- kognition
- arbejde
problemløsende i forhold til lejring
- sikre en god
søvn og hvilepauser efter behov
- observation af
bevidstheds- og funktionsniveau
- scoring af
patientens funktions- og færdighedsniveau
Se i øvrigt kliniske retningslinier / Vejle amts
apopleksiprogram
Fysioterapeut
- undersøgelse
med særligt fokus på neuromuskulært funktionsniveau
- træning /
behandling
- scoring af
patientens funktions- og færdighedsniveau
- analysere
forflytninger og lejringer
- analysere,
afprøve og træne i brug af hjælpemidler til mobilitet (kropsbårne og ikke kropsbårne)
og forflytning
- arrangere,
gennemføre og dokumentere hjemmebesøg
- arrangere,
gennemføre og dokumentere hjemmetræning
- udarbejdelse af
genoptræningsplan
- udarbejdelse af
status
Se i øvrigt kliniske retningslinier / Vejle amts
apopleksiprogram
Ergoterapeut
Undersøgelse
og behandling / træning
- Facio Oralt
funktionsniveau
- spisning
- mimik
- udgangsstilling
/ siddestilling
- ADL-funktionsniveau
- kropsniveau
- aktivitet og
deltagelse
- kognitivt
funktionsniveau
- kropsniveau
- aktivitet og
deltagelse
- socialt /
emotionelt funktionsniveau
- behov for
hjælpemidler
- ansøgning
- instruktion
- træning
- hjemmebesøg
- hjemmetræning
- scoring af
patientens funktions- og færdighedsniveau
- udarbejdelse af
genoptræningsplan
- udarbejdelse af
status
Se i øvrigt kliniske retningslinier / Vejle amts
apopleksiprogram
Talepædagog
- taleundersøgelse
og vurdering
- taleundervisning
- afsai
- dysartri
- aleksi
- agrafi
- akalkuli
- mundstimulering
- psykisk støtte
- bekymringssamtale
- massage
- udskrivningsstatus
Se i øvrigt kliniske retningslinier / Vejle amts
apopleksiprogram
Læge
- klinisk og
neurologisk undersøgelse og status
- udarbejder plan
for diagnostik, observation, undersøgelser og lægelig behandling
- stuegang
Se i øvrigt kliniske retningslinier / Vejle amts
apopleksiprogram
Koordination
- ugeskema
/ dagsplan for den enkelte patient
- tværfaglig
konference
- internt
behandlermøde
Kontinuitet
- målsætningsmøde
- fremtidsmøde
- behandlermøde
med eksterne samarbejdspartnere
- udskrivningsmøde
- sikre
implementering af patientens opnåede færdigheder
- vurdering af
hensigtsmæssig tidspunkt for udskrivelse
- udarbejdelse af
udskrivningsskema
Kommunikation
- information og
vejledning til patient og pårørende
- dialog med
patient og pårørende
- psykisk støtte
til pårørende
Mødestrukturen
Møde |
Formål |
Indhold |
Kommentarer |
Deltagere |
Tid |
Tværfaglig
konference |
At koordinere
det tværfaglige samarbejde og den overordnede behandling |
Evaluere og
justere indlæggelsesforløbet
Drøftelse af
relevante problemstillinger omkring den enkelte patient.
Opfølgning på
målsætningsmøder, behandlermøder, hjemmebesøg,
fremtidsmøder, udskrivningsmøder.
Stillingtagen
til udskrivningstidspunkt / længde af fortsat indlæggelsesforløb. |
Udvalgte
patienter drøftes:
Lægen leder
konferencen og har flg. opgaver:
Sikre at
Patienten bliver drøftet tværfagligt
Konklusioner,
aftaler samt andre væsentlige forhold som drøftes journalføres
Genoptrænings-
forløbet bliver evalueret og målsætning evt. revideret
Konferencen
forløber struktureret inden for den afsatte tid til sikring af gensidig information,
koordination af genoptræning og et effektivt patientforløb. |
Læge
Plejepersonale
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Talepædagog
Eventuelt:
Socialrådgiver
Neuropsykolog
|
Gruppe 1:
torsdag kl. 13 14.
Gruppe 3:
tirsdag kl. 13 14. |
Målsætnings-møde |
Se Hele Vejen
Hjem (se bilag 2) |
Se Hele Vejen
Hjem |
I enkelte
tilfælde, hvor særlige omstændigheder taler herfor, kan mødet afholdes uden patientens
deltagelse. |
Patient
Evt.
pårørende
Plejepersonale
Fysioterapeut
Ergoterapeut
Evt. flg. når
særlige hensyn taler herfor:
Talepædagog
Læge |
Der afsættes 1
time. |
Behandler-møde |
At sikre
koordination og kontinuitet i patientforløbet. |
Afklaring af
faglige og samarbejdsmæssige problemstillinger. |
Kan afholdes
enten som internt behandlermøde eller eksternt behandlermøde. Sidstnævnte betyder
deltagelse af eksterne samarbejds-partnere. |
Relevante
faggrupper fra det tværfaglige team.
Ved eksterne
behandlermøder deltager relevante samarbejdspartnere. Den primær-kommunale
sagsbehandler / koordinator er selvskrevet. |
|
Fremtidsmøde |
Hele Vejen Hjem |
Hele Vejen Hjem |
|
Patient
Evt.
pårørende
Relevante
faggrupper fra det tværfaglige team.
Relevante
eksterne samarbejdspartnere |
Ad hoc |
Udskrivnings-møde |
Hele Vejen Hjem |
Hele Vejen Hjem |
|
Patient
Evt.
pårørende
Relevante
faggrupper fra det tværfaglige team.
Relevante
eksterne samarbejdspartnere |
Ad hoc |
Tværfagligt
personalemøde |
At sikre
fælles arbejdsgrundlag i hele afdeling D1 |
Drøftelse af
relevante områder for hele afdelingen.
Igangsætte
udviklingstiltag mv. for hele afdelingen.
Kvalitetssikring.
Information fra
ledelse til medarbejdere. |
Alle kan skrive
dagsordenspunkter på. |
Plejepersonale
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Talepædagog
Socialrådgiver
Neuropsykolog
Læge |
|
Monofaglige
personale-møder |
At sikre
koordinering og udvikling indenfor de enkelte fag. |
|
|
Monofagligt |
Forskelligt
indenfor de enkelte faggrupper. |
Retur til
indeks
Tværsektorielt samarbejde
Så tidligt som muligt i forløbet tages kontakt til patientens
primærkommune med henblik på at etablere et samarbejde.
Kommunen anmodes om at udpege en ansvarlig koordinator for
den del af patientforløbet, der ligger efter udskrivning. Dette med henblik på at sikre
den bedst mulige kontinuitet og koordination mellem sygehus og kommune så tidligt som
muligt i forløbet.
I samarbejde med den primære koordinator involveres
Hjerneskade teamet som hovedregel i alle komplicerede patientforløb.
Det tværfaglige team udarbejder med jævne mellemrum
beskrivelse af patientens aktuelle status og forventede behov for tiltag / støtte ved
udskrivning fra sygehus.
Den kommunale koordinator er ansvarlig for den del af
forløbet, der ligger efter udskrivning fra sygehuset.
For at forberede udskrivelsen bedst muligt, vil der under
indlæggelsen ofte være behov for at patienten afprøver ophold i hjemmet, hjemmebesøg
og eventuelt hjemmetræning. Disse aktiviteter foregår i samarbejde med primærkommunen.
Udskrivelse
Planlægges i
så god tid som muligt.
Der henvises til samarbejdsaftalen.
Retur til
indeks
Neurorehabiliteringspatienter
Patientforløbet
Under hele forløbet er der tæt
samarbejde og dialog med patient og pårørende.
Flowdiagram
Forberede
modtagelse af patient 3) |
Kerneydelse: - Scoring
- Undersøgelse og vurdering ved de enkelte faggrupper
- Pleje / træning / behandling
- Social udredning og iværksættelse af tiltag
- Stuegang
- Hjemmebesøg
- Evt. hjemmetræning |
Kommunikation: - Lægesamtaler
- Instruktion / vejledning / undervisning af pårørende |
Koordination: - Målsætningsmøder
- Ugeskema
- Konferencer |
Kontinuitet: - Behandlermøder
- Fremtidsmøder
- Evt. ophold i hjemmet aftales individuelt |
Kerneydelse: - Udskrivningssamtale |
Kommunikation: - Skriftlig status |
Koordination: |
Kontinuitet:
Udskrivningskonference
- Genoptræningsplan evt.
- Udskrivningsskema evt.
- Vejledning af de faggrupper, der skal tage over
- Medicinliste
- Epikrise |
Forberedelse af ny patient.
Henvisning modtages 1)
Visitation
(funktionsledelsen) 2)
Kontakt til nuværende
indlæggelses- / behandlingssted 3)
Indhente relevante
oplysninger. Tovholder aftales individuelt afhængig af hvilke oplysninger, der mangler.
Evt. forbesøg hos
patient
Evt. forsamtale med
patient og pårørende
Evt. pårørende på
besøg i afdelingen før indlæggelsen
Klargøre modtagelse af
patient 3)
Sengestue
(sygeplejepersonale)
Hjælpemidler (ergo- og
fysioterapeut)
Øvrige
foranstaltninger, f.eks. kost (sygeplejepersonale)
Journaler /
arbejdspapirer (hver faggruppe / sekretær)
Klinikchefen er
forløbsansvarlig læge. Derudover udpeges én primær kontaktperson blandt de øvrige
faggrupper, afhængig af patientens problematikker
Klinikchefen og den primære kontaktperson er tovholdere i
forhold til samarbejdet med pårørende og eksterne samarbejdspartnere
Der udpeges én
ansvarlig for den monofaglige behandling indenfor hver faggruppe
Formøde i
behandlerteamet (lederdeltagelse ved behov) afholdes senest dagen før patienten kommer.
Sygeplejen er ansvarlig for at indkalde til mødet. Der afsættes 30 minutter. Alle møder
forberedte og præcist.
Formål:
Indgå nødvendige
aftaler, herunder hvem der modtager og hvordan patienten modtages i afdelingen
Afklare
tvivlsspørgsmål
Aftale modtagelse af
patient og pårørende
Afklare / planlægge /
aftale første indlæggelsestid
Forslag til tidspunkt
(-er) for målsætningsmøde
Ovenstående munder ud
i et kort konklusionsreferat vedr. aftaler. Referent aftales som punkt 1 på mødet.
Dag 1 4)
Modtagelse af patient
og eventuelt pårørende (sygeplejepersonale)
Forevisning af
sengestue og afdeling (sygeplejepersonale)
Information
(sygeplejepersonale)
Dagsindhold / dagsrytme
/ træning
Praktiske oplysninger
Aftale lægesamtale med
patient / pårørende. I lægesamtalen deltager foruden klinikchefen den primære kontakt
person.
Aftale
målsætningsmøde med patient og pårørende (sygeplejepersonale)
Hilse på
kontaktpersoner (øvrige faggrupper involveres ved behov / kigger forbi 1. eller 2. dag
afhængig af pt.´s behov)
Indlæggelsessamtale
ved læge og journaloptagelse
Indlæggelsessamtale
ved sygeplejepersonale
Opstart undersøgelse /
behandling / træning / pleje
Indlæggelsesforløbet
Der skal som hovedregel
være afholdt lægesamtale inden 1. målsætningsmøde.
Målsætningsmøde
senest 5 hverdage efter indlæggelsen
FIM-scoring /
EFA-scoring ved indlæggelse (indenfor én uge) og herefter ca. hver 14. dag
SSS-scoring (lægen)
Undersøgelse /
vurdering ved de enkelte faggrupper
Social udredning og
iværksættelse af tiltag
Ugeskemaer
Stuegang. Klinikchefen
går behovsbestemt stuegang. Klinikchefen konsulterer sygeplejepersonalet dagligt kl. 9
for at varetage ad hoc problemer omkring behandling og pleje. Ved klinikchefens fravær
tilkaldes vagthavende læge ved akut opståede problemer.
Pleje / træning /
behandling
Fremtidsmøde m.
involvering af samarbejdspartnere
Hjemmebesøg
Evt. hjemmetræning
Ophold i hjemmet i
forbindelse med indlæggelsen aftales individuelt
Lægesamtaler
Instruktion /
vejledning / undervisning og støtte i forhold til pårørende
Konferencer
Behandlermøder
Udskrivelse
Udskrivningskonference
Udarbejdelse af status
Udarbejdelse af
genoptræningsplan (individuel vurdering af behov)
Udskrivningsskema
(individuel vurdering af behov)
Vejledning af de
faggrupper, som tager over (f.eks. forflytning / stimulation / kognitive
problemstillinger)
Medicinliste udarbejdes
Udskrivningssamtale ved
sygeplejepersonale
Bestille transport
(sygeplejepersonale)
Div. Opgaver / aftaler
vedr. udskrivningen
Efter udskrivelse
Evaluering af
patientforløb (evalueringsskema benyttes)
Der afholdes
evalueringsmøde i det tværfaglige team, varighed 1 time. Mødet afholdes senest 1 uge
efter patientens udskrivning.
Evalueringsskema
arkiveres
Patientdagen.
Dagen tilrettelægges ud fra den enkelte patients individuelle
behov og vaner. Desuden tages i planlægningen af rækkefølge og indhold i dagsplanen
hensyn til patientens fysiske og kognitive problemstillinger.
Alle patienter får udarbejdet et individuelt ugeskema, for én
uge ad gangen.
I løbet af dagen trænes der i de grundlæggende funktioner, som
forflytninger til og fra seng / toilet / spisestuestol, gangfunktion, almindelig daglige
gøremål som personlig hygiejne, lave kaffe, smøre mad, købe ind, kommunikation m.v.
I afdelingen tilrettelægges forskellige sociale aktiviteter,
f.eks. sang, spil, udflugt, gåture, grillaften og hobbyaktiviteter. Det sociale og
samvær med familie og venner spiller en vigtig rolle m.h.p. at bevare det sociale netværk
under indlæggelsen.
Der er ikke faste besøgstider, dog frabedes besøg i
middagsstunden mellem kl. 12 og 14. Det kan afhængig af den enkelte patients
problemstillinger være nødvendigt at lave aftaler vedr. besøg.
En typisk dag.
Morgen:
Patienten vækkes / står op
Antispastiske øvelser i seng v. behov
Bad / personlig hygiejne og påklædning
Toiletbesøg (i løbet af dagen efter behov eller evt. efter
fast skema)
Mundstimulation v. behov
Morgenmad, evt. deltagelse i morgenmadsgruppe
Morgenmedicin
Mundhygiejne
Formiddag:
Træning / behandling / pleje / undersøgelser
Samtaler v. behov f.eks. med læge / socialrådgiver /
neuropsykolog
Sociale aktiviteter
Mulighed for hvil, hjælp til lejring ved behov
Eventuelt møder
Middag:
Mundstimulering v. behov
Frokost
Mundhygiejne
Hvil, hjælp til lejring ved behov
Eftermiddag:
Træning / behandling / pleje / undersøgelser
Samtaler v. behov f.eks. med læge / socialrådgiver /
neuropsykolog
Sociale aktiviteter
Mulighed for hvil, hjælp til lejring ved behov
Eventuelt møder
Eftermiddagskaffe
Aften:
Mundstimulering v. behov
Middagsmad
Mundhygiejne
Hvil,
hjælp til lejring ved behov
Sociale aktiviteter og hygge
Bad / personlig hygiejne
Lejring i seng til nat ved behov
Antispastiske øvelser i seng v. behov
Nat:
Pleje efter behov
Det tværfaglige samarbejde.
Sygeplejepersonale
Der arbejdes på baggrund af Virginia Hendersons
behovsområder.
Sygeplejersken har særlig fokus på
modtagelse af patient og pårørende
observation af bevidstheds- og funktionsniveau
udskillelse af affaldsstoffer
medicindosering
kognition
socialt samspil
vejlede og motivere til træning
arbejde problemløsende i forhold til mobilisering
vurdering af ernæring og væskeindtagelse, herunder
kostregistrering, handleplan og FOTT-grundstimulation
pleje af hud med henblik på decubitusforebyggelse
sårpleje
smertebehandling
beskæftigelse
arbejde problemløsende i forhold til lejring
sikre en god søvn og hvilepauser efter behov
scoring af patientens funktions- og færdighedsniveau
Fysioterapeut
undersøgelse med særligt fokus på neuromuskulært
funktionsniveau
træning / behandling
scoring af patientens funktions- og færdighedsniveau
analysere forflytninger og lejringer
analysere, afprøve og træne i brug af hjælpemidler til
mobilitet (kropsbårne og ikke kropsbårne) og forflytning
arrangere, gennemføre og dokumentere hjemmebesøg
arrangere, gennemføre og dokumentere hjemmetræning
udarbejdelse af genoptræningsplan
Ergoterapeut
Undersøgelse og behandling / træning
spisning
mimik
udgangsstilling / siddestilling
kropsniveau
aktivitet og deltagelse
kropsniveau
aktivitet og deltagelse
ansøgning
instruktion
træning
Talepædagog
afasi
dysartri
aleksi
agrafi
akalkuli
mundstimulering
psykisk støtte
bekymringssamtale
massage
udskrivningsstatus
Pædagog
patientens livssituation, sociale netværk
kognitive funktionsniveau
sociale funktionsniveau
kognitive problemer
sociale problemer
mulighed for egenomsorg
strukturere hverdagen
udføre ADL-aktiviteter
træffe adequate valg
Socialrådgiver
Rådgivning gennem individuelle samtaler i forhold til
sygedagpenge
forsikringer
værgemål
førtidspension
skånejob
flexjob
personlige assistancer
revalidering
arbejdsmarkedspensioner
sum ved kritisk sygdom
ansøgning om anden bolig
ansøgning optagelse på institution
ledsageordning
socialpædagogisk støtte
aktivitet (i samarbejde med ergoterapeut)
individuel transport
handicapbil
orlov til pårørende
hjælp i hjemmet
ansættelse af hjælper
kontant tilskud til hjemmehjælper
Neuropsykolog
Undersøgelse af
motorisk styring
akustisk-motorisk funktion
de kutane sanser
visuel funktion
visio-spatial funktion
sprogfunktion
tal- og regnefunktion
hukommelsesfunktion
højere intellektuelle funktioner
Den neuropsykologiske undersøgelse skal kortlægge skadens
omfang og de eventuelle kognitive forstyrrelser som er en følge heraf og være redskab
for de øvrige faggrupper i teamet i den videre rehabilitering.
Neuropsykologen vejleder og superviserer det tværfaglige
team omkring rehabilitering af de kognitive problemstillinger.
Derudover deltager neuropsykologen i relevante møder.
Læge
En
af medicinsk afdelings afdelingslæger er tilknyttet
genoptræningsfunktionen, og neurologisk speciallægekonsulent er
tilknyttet afsnit for neurorehabilitering 1 dag ugentligt.
Patientmodtagelse
- Når patienten overflyttes fra anden afdeling modtager lægen patienten på indlæggelsesdagen og opretter journal.
Lægen går stuegang hos patienterne efter behov. Hver onsdag
drøftes alle patienter ved tværfaglig behandlerkonference.
Lægen færdiggør evt. resterende udredningsprogram og
forestår den medicinske behandling.
I forbindelse med indlæggelsesjournal og under stuegang
vurderer lægen regelmæssigt patienternes neurologiske og medicinske status
samt diagnosticerer,
behandler og kontrollerer tilstande, der er uafhængige af, ledsagende eller eventuelt som komplikation til primærsygdommen.
Følgende noteres i journalen: Resultat af
diverse scoringssystemer, målsætninger, konklusion
af hjemmebesøg, aftaler, konklusioner m.m. af betydning for
rehabiliteringsforløbet.
Hvis der er behov for lægelig bistand i dagtiden kontaktes
primært afdelingens læge, alternativt en af de andre læger ved medicinsk afdeling. Uden
for dagtid og i weekender kontaktes medicinsk vagthavende.
Det er hensigten, at patient og pårørende tilbydes minimum
2 lægesamtaler, henholdsvis i begyndelsen af indlæggelsesforløbet samt op til
udskrivelsen. Samtaler afholdes hensigtsmæssigt efter den ugentlige tværfaglige
konference om onsdagen. Evt. også på andre tidspunkter efter aftale.
Patienten vurderes neurologisk. Desuden anvendes
nedenstående tjekliste for eventuelle tiltag, som enten tidligere er udført eller skal
udføres inden patienten udskrives:
Hjælpeforanstaltninger efter udskrivelsen
Træning / undervisning i efterforløbet
Ansøgning om pension, anden bolig m.m.
Ambulant kontrol eller kontrol hos egen læge
Eventuelt råd angående livsførelse
Sygemelding / erhvervssituation
Kørekort
Transport: VAT-ordning
Medicin / recept. Evt. ansøgning om medicintilskud
Epikrise
Bl.a. scoringsskemaer database
Koordination (fælles for alle faggrupper i det tværfaglige
team)
Kontinuitet (fælles for alle faggrupper i det tværfaglige
team)
målsætningsmøde
fremtidsmøde
behandlermøde med eksterne samarbejdspartnere
udskrivningsmøde
sikre implementering af patientens opnåede færdigheder
vurdering af hensigtsmæssig tidspunkt for udskrivelse
udarbejdelse af udskrivningsskema
Kommunikation (fælles for alle faggrupper i det tværfaglige
team)
information og vejledning til patient og pårørende
dialog med patient og pårørende
psykisk støtte til pårørende
Mødestruktur.
Stand-up møde dagligt kl. 12.45 13.00 og 18.30
18.45
Tværfaglig konference onsdag kl. 13 14.
Lægesamtale i forbindelse med indlæggelse. Efterfølgende
efter behov.
Målsætningsmøde ved indlæggelse, efterfølgende møder
efter behov. 1 time pr. møde
Internt behandlermøde efter behov
Eksternt behandlermøde efter behov
Fremtidsmøde efter behov
Udskrivningsmøde efter behov
Evalueringsmøde efter hver udskrevet patient
Tværfagligt personalemøde 4 x årligt á 2 timer
Monofaglige personalemøder
efter behov
Mødestruktur.
|
Formål |
Indhold |
Kommentarer |
Deltagere |
Tid |
|
At koordinere
arbejdet i de enkelte vagter. |
Videregivelse
af relevante informationer / observationer. Stillingtagen til behov for ændringer i
forhold til lagte planer.
Afklare akut
opståede problemer. |
Sygeplejen er
tovholdere. |
Plejepersonale
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Pædagog
Læge |
2 x dagligt á
15 minutter.
Kl. 12.45
13.00
Kl. 18.30
18.45 |
Tværfaglig
konference |
Information og
opdatering af det tværfaglige samarbejde |
§
Evaluere og
justere indlæggelses-forløbet
§
Drøftelse af
relevante problemstillinger omkring den enkelte patient. |
Udvalgte
patienter drøftes.
Lægen leder
konferencen og har flg. opgaver:
Sikre at
Patienten
bliver drøftet tværfagligt
Konklusioner,
aftaler samt andre væsentlige forhold som drøftes jorunalføres
Genoptrænings-
forløbet bliver evalueret og målsætning evt. revideret
Konferencen
forløber struktureret inden for den afsatte tid til sikring af gensidig information,
koordination af genoptræning og et effektivt patientforløb. |
Plejepersonale
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Pædagog
Talepædagog
Socialrådgiver
Neuropsykolog
Læge |
1 x ugentligt
á 1 time.
Onsdag kl. 13
14. |
Lægesamtale |
Orientering om
det forløb der er gået forud for indlæggelsen i gruppe 4. |
Orientering og
dialog mellem læge, patient og pårørende |
Såfremt
lægesamtale ikke er afholdt i forbindelse med indlæggelse i gruppe 4, afholdes denne
inden målsætningsmøde. |
Læge
Primær
kontaktperson
Patient
Pårørende |
Efter behov.
Hvis pårørende indkaldes, reserveres 30 minutter. |
Målsætnings-møde |
Se Hele Vejen
Hjem
(bilag 2) |
Se Hele Vejen
Hjem |
I enkelte
tilfælde, hvor særlige omstændighed-er taler herfor, kan mødet afholdes uden
patientens deltagelse.
Forinden
målsætningsmøde er som hovedregel afholdt lægesamtale med de pårørende.
Før
målsætningsmøde afholdes altid teamrmøde.
Der fastsætte
altid dato for næste målsætningsmøde. |
Patient
Evt.
pårørende
Plejepersonale
Fysioterapeut
Ergoterapeut
Pædagog
Evt. flg. når
særlige hensyn taler herfor:
Talepædagog
Socialrådgiver
Neuropsykolog
Læge |
Der afsættes 1
time. |
Teammøde |
At koordinere
det tværfaglige samarbejde og den overordnede behandling |
§
Aftale
målsætningsmøder
§
Ajourføre
forflytnings-vejledninger
§
Ajourføre
aftaleark
§
Drøfte
hjemmeweekend / hjemmebesøg / hjemme-træning
§
Information om:
målsætningsmøder, behandler-møder, hjemmebesøg,
fremtidsmøder, udskrivningsmøder.
§
Stilingtagen
til udskrivnings-tidspunkt / længde af fortsat indlæggelsesforløb. |
|
1.
kontaktperson fra hver faggruppe. 2. og 3. kontakt- person vikarierer ved behov. Herudover
relevante fag-grupper fra det tværfaglige team. |
Aftales efter
behov internt i teamet omkring den enkelte patient. |
Eksternt
behandler-møde |
At sikre
koordination og kontinuitet i patientforløbet |
Afklaring af
faglige og samarbejdsmæssige problemstillinger |
|
1.
kontaktperson fra hver faggruppe. 2. og 3. kontakt- person vikarierer ved behov. Herudover
efter behov relevante
faggrupper fra det tværfaglige team. Ved eksterne behandlermøder deltager relevante
samarbejdspartnere
Den
primærkommunale sagsbehandler / koordinator er selvskrevet. |
Ad hoc |
Fremtids-møde |
Hele Vejen Hjem |
|
|
Patient, evt. pårørende. Relevante fag-grupper fra det
tværfaglige team. Relevante eksterne samarbejdspartnere |
Ad hoc |
Udskriv-ningsmøde |
Hele Vejen Hjem |
Hele Vejen Hjem |
|
Patient
Evt.
pårørende
Relevante
faggrupper fra det tværfaglige team.
Relevante
eksterne samarbejdspartnere |
Ad hoc |
Evaluerings
møde |
Lære af
erfaringer |
Evaluering
af hvert enkelt patientforløb. Alle personaler i det tværfaglige team udfylder
evalueringsskema på forhånd og afleverer til primær kontaktperson.
Primær kontaktperson er ordstyrer
på mødet og overfører fælles konklusioner til
fælles evalueringsark.
Evalueringsark arkiveres i mappe på
vagtværelse. |
Primær
kontaktperson indkalder til evalueringsmøde. |
Læge
Primær
kontaktperson
1 kontaktperson
fra hver faggruppe, det tilstræbes at det er 1. kontaktperson. |
Snarest muligt
efter hver udskrevet patient |
Tværfagligt
personale-møde |
At sikre
fælles arbejdsgrundlag i hele afdeling D1 |
Drøftelse af
relevante områder for hele afdelingen.
Igangsætte
udviklingstiltag mv. for hele afdelingen.
Kvalitetssikring.
Information fra
ledelse til medarbejdere. |
|
Plejepersonale
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Talepædagog
Socialrådgiver
Neuropsykolog
Læge |
4 x årligt á
2 timer. |
Monofaglige
personalemøder |
At sikre
koordinering indenfor de enkelte fag.
At sikre
monofaglig udvikling. |
|
|
Monofagligt |
Forskelligt
indenfor de enkelte faggrupper. |
Tværsektorielt samarbejde.
Så tidligt som muligt i forløbet tager socialrådgiveren
kontakt til patientens primærkommune med henblik på at etablere et samarbejde.
Socialrådgiveren anmoder kommunen om at udpege en ansvarlig
koordinator for den del af patientforløbet, der ligger efter udskrivning. Dette med
henblik på at sikre den bedst mulige kontinuitet og koordination mellem sygehus og
kommune så tidligt som muligt i forløbet.
I samarbejde med den primære koordinator involveres
Hjerneskade teamet i Vejle Amt som hovedregel i alle komplicerede patientforløb.
Det tværfaglige team udarbejder med jævne mellemrum
beskrivelse af patientens aktuelle status og forventede behov for tiltag / støtte ved
udskrivning fra sygehus.
Den kommunale koordinator er ansvarlig for den del af
forløbet, der ligger efter udskrivning fra
sygehuset.
For at forberede udskrivelsen bedst muligt, vil der under
indlæggelsen ofte være behov for at patienten afprøver ophold i hjemmet, hjemmebesøg
og eventuelt hjemmetræning. Disse aktiviteter foregår i samarbejde med primærkommunen.
Desuden vil socialrådgiveren løbende blive involveret i
kommunens opfølgningspligt omkring sygedagpenge.
Udskrivelse
Planlægges i så god tid som muligt.
Det kan betyde store ændringer i familiestrukturen når et
familiemedlem får en hjerneskade. Det kan give sig udslag i mange nye problemstillinger
både økonomisk og socialt. Vi arbejder i afdelingen med de pårørende på to niveauer.
I forhold til den enkelte patients rehabiliteringsforløb
inviteres den pårørende med til målsætningsmøder, hjemmebesøg og udskrivningsmøder.
Samtidig opfordrer vi de pårørende til at deltage i træningsseancer ved fysioterapeut,
ergoterapeut, pædagog eller talepædagog, hvilket specielt kan være en fordel ved
kognitive skader, hvor det er med til at give den pårørende et indtryk af skadens
omfang. Herudover har både patient og pårørende mulighed for at få lægesamtale efter
behov. Sygeplejepersonalet i afdelingen har ofte den daglige kontakt til de pårøernde
hvor der arbejdes med information og støtte i forhold til den pårørendes aktuelle
psykiske tilstand.
Hver anden onsdag afholdes pårørendegruppe. Gruppen tager
udgangspunkt i de aktuelle problemstillinger, som de fremmødte pårørende oplever og
ønsker at drøfte. Fokus er at den pårørende får mulighed for at tale med andre i
samme situation. Der deltager hver gang en terapeut og et sygeplejepersonale, som kan
besvare eventuelle spørgsmål. Derudover er der mulighed for at se informationsvideo om
apopleksi Hvorfor Står Farfar bare og Kigger ?, hvis de fremmødte ønsker
det.
Formanden for Hjerneskadeforeningen i Vejle amt træffes i
afdelingens dagligstue, den første mandag i hver måned, med henblik på at oplyse om
foreningens arbejde.
Det tilstræbes, at personalet er sammensat af fagpersoner
med spredning i alder, anciennitet og kompetencer.
Nyansat personale uddannes / oplæres i arbejdsområdet vha.
introduktionsprogram samt intern og ekstern uddannelse.
I øvrigt følges uddannelsesforløb udarbejdet af
Uddannelsescentret for Sundhedsvæsenet i samarbejde med Programledelse for Apopleksi i
Vejle amt.
I afdelingen arbejdes med strategisk kompetenceudvikling, på
baggrund af kompetencemodel udviklet af Edvardsson og Thomasson.
Der er således udarbejdet 5 fælles kompetencebeskrivelser
for sygeplejepersonale, terapeuter og aktivitetsmedarbejder og én monofaglig
kompetencebeskrivelse for hver af faggrupperne.
De 5 kompetencer er:
Kompetencebeskrivelserne har flg. formål:
Optegning af profil for den enkelte medarbejders kompetencer
Optegning af profil for den enkelte faggruppes samlede kompetencer
Optegning af profil for afdelingens samlede capabilitet
Planlægning af udvikling og uddannelse for den enkelte medarbejder
Planlægning af udvikling og uddannelse for den enkelte faggruppe
Planlægning og udvikling og uddannelse for afdelingen som helhed
Optegning af profil og planlægning af udvikling og uddannelse finder sted i forbindelse
med de årlige medarbejder udviklingssamtaler.
Kompetencebeskrivelserne revideres én gang årligt.
Kompetenceprofilerne danner baggrund for rekruttering af
nyt personale til afdelingen, idet vi søger at fylde kompetencebeskrivelserne så godt ud
som muligt, sikre forskellighed i de enkelte personalemedlemmers kompetencer og sikre at
vi har de nødvendige kompetencer i nødvendigt antal.
Der er udarbejdet samarbejdsprofil for
genoptræningsfunktionen, bilag 1. Vi arbejder ud fra en værdibaseret tankegang i forhold
til patientbehandling, medarbejderledelse og faglig udvikling.
Samarbejdsprofilen revideres hvert 3. år.
Blev etableret i maj 1996. Gruppen består af én
sygeplejerske, én social- og sundhedsassistent, én fysioterapeut og én ergoterapeut.
Formål:
·
Udtænke og indsamle idéer til nye initiativer
·
Følge op på initiativer og evt. sætte disse igang
Visionsgruppen refererer til funktionsledelsen.
Visionsgruppen har bl.a. udarbejdet samarbejdsaftale vedr.
spisegrupperne, indretning af dagligstue, indretning / udsmykning af afdelingen,
aktivitetstilbud mv.
Retur til
indeks
Retur
til indeks
Dorthe Hansen, overfysioterapeut
Kirsten Kofoed, afdelingssygeplejerske
Lene Lange, ledende ergoterapeut
John Buch Larsen, afdelingslæge
Gunnild Juhl, kontorchef
Oversygeplejerske Marianne Jensen
Ledende overlæge Thomas Møller Jensen
|