ARBEJDSGRUPPE OKTOBER 1995 -
JANUAR 1997.
Læge: John Buch Larsen
Sygeplejerske: Ester Lauridsen
Fysioterapeut: Inge Jensen
Ergoterapeut: Lise Laier
Sygeplejelærer: Lilly Knop
ARBEJDSGRUPPE FRA PRIMO 1997:
Læge: John Buch Larsen
Sygeplejerske: Lene Rasmussen
Fysioterapeut: Birgit Rasmussen
Ergoterapeut: Lena Schmidt
Sygeplejelærer: Inge Buus
Mennesker er alle dage blevet indlagt for et
slagtilfælde - også kaldet apoplexia cerebri (hjerneblødning / blodprop i hjernen)
Statistiske undersøgelser viser, at 2 ud af hver 1.000 indbyggere i Danmark årligt
rammes af disse sygdomme ( nyopståede tilfælde ), dvs. ca. 200 ud af Nordzonens
befolkningsunderlag på ca. 100.000.
Først i de senere år er der kommet focus på denne patientgruppe og på de muligheder,
der er, for at hjælpe dem videre i tilværelsen med et så højt funktionsniveau som
muligt.
Især efter at en arbejdsgruppe, nedsat af Sundhedsstyrelsen i 1994 udgav publikationen
Apopleksibehandling - fremtidig
organisation ( 1 )
er interessen vakt for at forbedre forholdene for
apopleksipatienterne. Der er i dag en omfattende viden om sygdommen og dens årsager, og
der er en lang række muligheder for undersøgelser i den akutte fase. Ikke mindst har man
udviklet metoder til forbedring af plejen / behandlingen også i det akutte forløb.
På basis af undersøgelser fra ind- og udland
anbefaler Sundhedsstyrelsen, at apopleksibehandling foregår i særlige apopleksi-afsnit.
" Et apopleksi-afsnit er en afdeling, eller en del af en afdeling, hvor man
udelukkende - eller næsten udelukkende - behandler apopleksipatienter. Det er en
afdeling, der modtager og behandler apopleksipatienter i den helt akutte fase, og i et
varierende antal dage / uger ( i gennemsnit i størrelsesordenen 2 uger ) derefter, indtil
patienterne enten kan udskrives eller overflyttes til en egentlig
genoptrænings-institution.
- at patient og pårørende under opholdet i
apopleksi-afsnittet møder et engageret, og specialuddannet personale.
- at den enkelte apopleksipatient gennemgår et
intensivt, struktureret pleje- / behandlingsforløb i det akutte stadium med anvendelse af
Bobaths principper i døgnets 24 timer.
- at apopleksipatienten efter det akutte stadium
vurderes tværfagligt og visiteres med henblik på enten videre genoptræning i
specialafdelingen for genoptræning, Brædstrup Sygehus, udskrivelse til eget hjem / anden
bolig eller overflyttes til sengeplads i intern medicinsk stamafdeling.
- at apopleksipatientens egne ressourcer i
størst muligt omfang medinddrages med øget egenomsorg til følge.
Indførelsen af et apopleksi-afsnit skal for det
første opfylde ønsket om en kvalitativt bedre pleje og behandling af
apopleksipatienterne, for det andet vil det give en række sidegevindster for såvel
sygehus / amt, som kommer i form af:
- lavere dødelighed.
- kortere indlæggelsesforløb.
- flere udskrivelser til eget hjem, med mindre
behov for hjælp i hverdagen.
- forventet færre genindlæggelser på grund af
causa socialis.
- forventet færre genoptræningsophold i
kommunalt regi.
- forventet forbedret livskvalitet for den
enkelte borger.
Apopleksiafsnittet er indrettet i medicinsk
afdeling A2, stuerne 201-205, i alt 8 sengepladser, fordelt med 2 enestuer og 3
2-sengsstuer.
Afdelingen har i alt 18 senge og er i øvrigt
bemandet og udstyret til at kunne modtage uselekterede intern medicinske patienter,
bortset fra respiratorkrævende patienter og patienter med større gastrointestinal
blødning.
Til apopleksiafsnittet er knyttet et tværfagligt
team, bestående af sygeplejersker, sygehjælpere / social- og sundhedsassistenter (
SSAere"), fysioterapeuter, ergoterapeuter, talepædagog og læger. Ved
arbejdstilrettelæggelsen søges at skabe størst mulig kontinuitet for plejepersonalet i
dagtiden, og 3 af afdelingens 1.reservelæger er tilknyttet afdeling A2 m.h.t.
stuegangsfunktion. Den af afdelingens 1.reservelæger, som er tilknyttet
genoptræningsafdelingen, har en koordinerende funktion mellem A2 og
genoptræningsafdelingen. Endvidere har afsnittet tilknyttet faste fysio - og
ergoterapeuter.
Herudover er der mulighed for at trække på
bistand fra socialrådgiver ( tilknyttet medicinsk afdeling og genoptræningsafdelingen 4
timer ugentligt ), henvise til neuropsykologisk undersøgelse samt tilsyn ved neurolog,
neuropsykolog, psykiater m.fl.
Normering:
Vi tilstræber, at personalet er interesseret i
at arbejde med denne type patienter, samt har grundig viden om sygdommen, symptomer og
behandling, pleje, træningsprincipper, lejring m.v.
Der er kontinuerligt behov for supervision i det
daglige samt opfølgende praktik- og teoriundervisning, for at personalet kan følge med
og videreudvikle plejen / behandlingen / træningen.
Nøgleordene i holdningen til genoptræningen i
apopleksiafsnittet bliver de samme, som er styrende i Genoptræningsafdelingen i
Brædstrup:
- træning nytter ALTID.
- træning af HELE mennesket ( fysisk, psykisk,
socialt ).
- ALT, hvad der foregår, er træning.
- Patienten er DEN CENTRALE.
Udover dette bliver et yderligere nøgleord:
- træning starter VED INDLÆGGELSEN.
Med disse nøgleord for øje skal afdelingens
TVÆRFAGLIGE SAMARBEJDE opbygges. Nøgleordene føres over i praktiske handlinger af HELE
PERSONALET, der har kendskab til og arbejder ud fra teorierne, beskrevet af henholdsvis K.
og B. Bobath, F. Affolter og K. Coombes. De samme principper, som er arbejdsgrundlag på
Terapiezentrum Burgau i Tyskland, hvor meget gode resultater er opnået. Principperne
anvendes i alle døgnets 24 timer.
BOBATH:
Konceptet er udviklet af et engelsk ægtepar -
henholdsvis læge og fysioterapeut. Grundtanken er, at hjernen er et organ for perception
og integration, og at den kan lære / omorganisere hele livet.Ved en apopleksi sker der
forstyrrelser i hjernens ydeevne, og tidligere indarbejdede funktioner hæmmes eller
mistes. Følesans og bevægelse er afhængige af hinanden. Denne viden skal anvendes i
genoptræningen. Patienterne skal lære at føle bevægelsen, og bevægelserne skal
gentages igen og igen, for at de med tiden kan blive "automatiske". Grundtanken
er at skabe normal tonus og bane normale bevægemønstre. Desuden arbejdes der hen mod at
oprette / bevare bevægelses- og kropssymmetri. Behandlingen skal foregå 24 timer i
døgnet, idet en korrekt lejring er lige så væsentlig som en indlæring af en
bevægelse.
AFFOLTER:
Felice Affolter er uddannet psykolog, lærer og
logopædagog. Hendes teorier stemmer overens med Bobaths principper.Hun mener, at
hjerneskader bevirker, at den enkelte patient ikke får tilstrækkelige normale
informationer ( sanseindtryk ), som han / hun kan bearbejde og reagere på gennem
bevægelse og / eller handlinger. Denne teori indebærer, at patienten skal genlære via
sensoriske stimuli, ikke kun ved påvirkning af syn og hørelse, men gennem stimulation af
den taktile / kinæstetiske sans. Dette vil sige, at patienten skal guides gennem
problemløsende dagligdags aktiviteter ( ADL ), der har et mål. Apopleksi-patienter kan
ikke "klare" unødvendig "støj", dvs. guiding skal foregå i et
roligt miljø uden unødvendigt forstyrrende elementer.
COOMBES, KAY:
En engelsk logopæd ( talepædagog ) bygger
videre på de 2 foregående teorier. Hun siger, at den normalt fungerende mund modtager
utroligt mange sensoriske input ved at spise, tygge og drikke, og gennem tungens,
læbernes og kindernes bevægelse, når man taler. Det at tale kræver en enorm
muskelkoordination af mange fine bevægelser. Den apoplektiske patient har et stort behov
for at få stimuleret normale funktioner omkring spisning, drikke, mimik og tale.
Coombes træning tager udgangspunkt i:
- at der indøves "hovedkontrol", idet
det er uhyre vigtigt, at hovedets stilling er i midtlinien og let foroverbøjet for at
have en normal spise-/drikke-funktion.
- at kropsholdningen har en betydning for muligheden for at stimulere ansigtsmuskulaturen.
En øget tonus i kroppen har indflydelse på tonus i ansigtet, hvilket bekræfter
Bobaths teorier om antispastisk lejring/øvelser.
- at stimulation af ansigtsmuskulaturen er uhyre vigtig som et led i senere at optræne
sproget/talen.
- at synkerefleksen kan være påvirket. Skal patienten undgå fejlsynkning og have
optrænet refleksen, er der vigtigt, at patienten har en normal stilling under måltidet,
dvs. op at sidde i en stol.
At arbejde ud fra disse teorier vil for alt
personale betyde:
- at der altid tages udgangspunkt i normale
bevægelsesmønstre, at disse understøttes og at patienten skal have mulighed for at
bruge HELE kroppen så normalt som muligt.
- at patienten skal trænes i at integrere begge
kropshalvdele og undgå at kompensere med den ikke-paresiske side.
- at patienten trænes i at genfinde / opretholde
balancen.
- at patienten trænes i symmetrisk brug af
kroppen og fordeling af vægten på begge kropshalvdele.
- at der gennem korrekt lejring forebygges
fejlstillinger og spasticitet.
- at der anvendes guiding i ADL-situationer (
f.eks. vask, påklædning, spisning ).
- at alt personale arbejder planlagt, systematisk
og ensartet ud fra den aftalte træningsplan.
- at al kontakt og alt samarbejde med patienten
skal foregå i et roligt miljø / tempo.
Udover at personalet bliver "eksperter"
i den specielle pleje / omsorg / træning / behandling til disse patienter, skal
personalet også kunne yde pleje / omsorg / træning / behandling i forhold til andre
medicinske sygdomme patienten måtte have ( f.eks. diabetes, hypertension eller
kardio-pulmonale sygdomme )
Arbejdsredskaber:
Udover den almindelige sygepleje- og lægejournal
er det nødvendigt med flere arbejdsredskaber.
I det akutte forløb følges patienten med :
" Observation af apopleksipatient"( 2 ).
For at bevare kontinuiten og kvaliteten i
genoptræningen af apopleksi-patienter samt følge udviklingen hos den enkelte patient, er
det nødvendigt med tværfaglige møder og arbejdsredskaber. For at sikre en så ens pleje
/ træning som muligt i forhold til forflytninger anvendes standarder, der meget nøje
beskriver f.eks. korrekt forflytning fra seng til stol. De samme standarder anvendes i
genoptræningsafdelingen.
Plejeplaner:
Plejeplanen er et tværfagligt redskab til at
sikre bredden i behandlingen samt et højt informationsniveau i afdelingen. Både
plejepersonale og terapeuter bruger den del af plejeplanen, der omhandler definition af
patientens problemområder.
Formål:
1) Sikre at relevante problemområder tilgodeses.
2) Synliggøre behandlingen, både mono - og
tværfagligt.
3) Sikre at der følges op på tværfaglige
beslutninger vedr. de enkelte patienter.
4) Sikre at kontakten til primærsektoren
optimeres.
I plejeplanens yderste venstre søjle beskrives
indsatsområder / problemområder. Henover siden beskrives mål, handlinger samt
evaluering / opfølgning. Så vidt muligt defineres problemområder i samarbejde mellem
plejepersonale og terapeuter.
Har træningen en effekt ?
Dette følges nøje gennem FIM-testen (
Functional Independence Measure ), der giver et "billede" af patientens grad af
selvhjulpenhed inden for daglige færdigheder, kommunikation og cognitivt. Testen udføres
i løbet af de første 3 dage, siden med 1 - 2 ugers interval samt ved
udskrivelse/overflytning. FIM-testen udføres desuden i genoptræningsafdelingen.
Lægeligt følges patienten med neurologisk
scoring. Metoden, der anvendes, hedder European Stroke Scale (ESS ).
En indlæggelse på grund af apopleksi berører
ikke kun patienten, men helt klart også den / de pårørende. De pårørende vil have et
stort behov for information og vejledning om sygdommen, dens konsekvenser og de
behandlings- og træningsprincipper, der anvendes for at opnå det højst mulige
funktionsniveau. Denne pårørendekontakt er en tidskrævende, men helt klart nødvendig
faktor i behandlingen af patienten.
Pårørende ønskes medindraget i plejen /
træningen i det omfang den enkelte magter dette - både fysisk og psykisk.
Efter nærmere aftale har de pårørende mulighed
for lægesamtale på hverdage mellem kl. 13.00 og 13.30.
I afsnittet modtages alle Nordzonens patienter
med nyopstået apopleksi, uanset alder og tidligere funktionsniveau.
Ved 112 køres
patienten til nærmeste sygehus. Fra medicinsk skadestue / medicinsk visitationsafsnit i
Horsens overflyttes patienten umiddelbart til Apopleksiafsnittet efter en lægelig
vurdering og evt. CT-scanning, hvis der ikke findes indikation for neurokirurgisk indgreb,
og hvis patientens tilstand tillader overflytning uden lægeledsagelse. Se skadejournal.
Hvis egen læge eller lægevagten vil
indlægge en patient
kontaktes vagthavende læge
ved medicinsk afdeling i Brædstrup.
Hvis vagthavende har mistanke om intrakraniel
blødning eller tumor, eller hvis patienten er i AK - behandling, visiteres
patienten til medicinsk afdeling i Horsens med henblik på en akut CT-scanning (
vagthavende ved Brædstrup sygehus beder henvisende læge om at sende patienten til
Horsens, og vagthavende orienterer telefonisk medicinsk forvagt i Horsens om patienten ).
Hvis resultatet af CT - scanningen ikke afgiver indikation for neurokirurgisk behandling,
overflyttes patienten til Apopleksiafsnittet, forudsat at patientens tilstand tillader
transport uden lægeledsagelse.
Øvrige patienter indlægges direkte på
apopleksiafsnittet.
Hvis henvisende læge har ringet til vagthavende
læge ved medicinsk afdeling i Horsens for at indlægge patienten der, vil henvisende
læge blive bedt om i stedet at ringe til vagthavende læge ved medicinsk afdeling i
Brædstrup - med mindre der er indikation for en akut CT - scanning. I så fald køres
patienten til Horsens sygehus.
Patienter overflyttes ikke til afsnittet i
tidsrummet kl. 24 - 08.
Patienter som primært indlægges på
medicinsk afdeling i Horsens:
1) Patienten kan senere overflyttes til apopleksiafsnittet, hvis patienten ikke er
medicinsk færdigbehandlet*, forventes at blive egnet til et forløb på
Genoptræningsafdelingen eller, for patienten som er fundet egnet til fortsat
genoptræning, hvis der er ventetid til Genoptræningsafdelingen.
2) Patienten, som efter en tværfaglig vurdering er fundet egnet til genoptræning, kan
overflyttes til Genoptræningsafdelingen efter nærmere aftale med afdelingens læge eller
afdelingssygeplejerske, så snart pladssituationen tillader det.
3) Patienten som er medicinsk færdigbehandlet og ikke har behov for / - ikke kan
profitere af et genoptræningsforløb udskrives til hjemmet eller forbliver indlagt i
Horsens indtil udskrivelse til plejehjem eller anden beskyttet boligform.
*) Hvornår er apopleksipatienten
medicinsk færdigbehandlet?
Hvornår er patienten klar til udskrivelse, fortsat rehabiliteringen i samme afdeling
eller overflytning til længerevarende rehabilitering? Nedenstående skal tjene til
vejledning for en sådan vurdering.
Når nedenstående 16 punkter er opfyldt kan patienten betragtes som medicinsk
færdigbehandlet:
- Diagnostisk afklaret
- Neurologisk stabil
- Intravenøst udstyr fjernet
- Alle andre fremmedlegemer fjernet ( v-sonde, subclaviakateter eller intubationsrør )
- Vågen og reagerende
- Normal temperatur
- Antikoagulation stabiliseret
- Intakt hud eller sårbehandling påbegyndt
- Kontrolleret tarmfunktion ( volontært eller v.h.a. handleplan for inkontinens )
- Årsag til urininkontinens kendt og behandlingsplan iværksat
- Ingen hjertearytmi eller behandlingsplan iværksat
- Ingen hoste, cyanose eller dyspnoe eller behandlingsplan iværksat
- Ingen opkastninger eller kvalme eller behandlingsplan iværksat
- Ingen blødning eller undersøgt og kontrolleret
- Ingen kramper eller behandlingsplan iværksat
- 3 døgn forløbet efter at ovenstående er opfyldt
Lægens rolle
Arbejdsredskaber:
Se "Vejledning i journalføring for
patienter med TCI og apoplexia cerebri" og "Vejledning for udredning og
behandling af patienter med TCI og apopleksia cerebri" .
Ved indlæggelsen:
Anamneseoptagelse.
Angiv funktionsniveauet før apopleksien. Angiv hånddominans.
Objektiv undersøgelse og neurologisk undersøgelse.
Neurologisk scoring, hvor "European Stroke Scale" (ESS) udfyldes.
Indsamling af data til databasebrug. ( Apopleksi-mappen ).
Observation i den akutte fase ( 1. uge ).
Især med henblik på:
- neurologisk status
- cardiovaskulær- og pulmonal status.
- infektioner.
ESS udfyldes dagligt indtil tilstanden har været
stabil i 1 døgn, herefter med 1 - 2 ugers interval samt ved udskrivelse/overflytning.
Apopleksi-mappen udfyldes ved udskrivelse eller
overflytning til medicinsk afdeling i Horsens / anden afdeling udenfor Brædstrup sygehus.
Plejepersonalets rolle
Følgende materiale lægges frem: Skemaet
"Observation af apopleksipatient", "European Stroke Scale",
"FIM-skala", FIM-Barthel-skema og Apopleksi-mappen (Indsamling af data til
database) (3).
Modtagelse, herunder måling af BT, puls,
rektaltemperatur og EKG. Evt. transcutan O2-saturation. Indlæggelsessamtale, inkl.
beskrivelse af patientens tidligere funk-tionsniveau ( fysisk, psykisk og socialt ), skal
afholdes inden for de første 3 døgn.
Sammen med vagthavende vurderes paresegrad og
tale og resultatet indføres i skemaet "Observation af apopleksipatient".
Alternativt indføres vagthavendes vurdering i skemaet. Patienten vurderes af
plejepersonalet i henhold til skemaet "Observation af apopleksipatient",
indtil der er forløbet minimum 2 døgn uden neurologisk progression.
Akutte apopleksiprøver (Hgb, hæmokrit,
leucocytter, thrombocytter, crp, Na, K, creatinin, total CO2, blodsukker, urinstix for
ABS, nitrit og leukocytter) bestilles. Evt. andre akutte undersøgelser bestilles efter
ordination.
Ikke - akutte apopleksiundersøgelser (SR og rtg.
af thorax) bestilles til dagen efter indlæggelsen. Evt. andre undersøgelser efter
ordination. Rtg. af thorax udføres dog først når patienten kan stå op, ellers kun på
akut indikation.
Væskeskema lægges på patientbordet.
Plejepersonalet er fra begyndelsen af indlæggelsen opmærksom på både patientens
væskebalance og ernæringstilstand. Lejringsskema hænges op ved patientens seng.
Lang støttestrømpe til paretiske ben benyttes
hos de mest immobiliserede patienter.
Henvisning til fysio- / ergoterapi og
taleundervisning:
Patienter, som af modtagende læge får diagnosen
"apopleksi" eller obs.pro. henvises, som hovedregel til fysio - og ergoterapeut.
Henvisninger udfyldes af plejepersonalet og lægges i bakken. Hvis lægen, ved
indlæggelsen, ikke finder behov for fysio- / ergoterapi sendes der ingen henvisning.
Hvis modtagende læge finder patienten afatisk,
dysartrisk eller i øvrigt finder indikation for en vurdering ved talepædagog henvises
til denne. Plejepersonalet udfylder henvisninger som lægges i bakken.
Hvis der ved indlæggelsen ikke er fundet
indikation for fysio-/ ergoterapi eller taleundervisning: Ved næstfølgende stuegang
gennemgåes patienten. Finder lægen på dette tidspunkt indikation for vurdering /
træning sendes relevante henvisninger. Både plejepersonale og læger er i løbet af
indlæggelsen opmærksomme på om evt. ændringer i patientens tilstand kræver medvirken
af terapeuter, talepædagog eller andre faggrupper.
Hurtigst muligt efter indlæggelsen defineres
patientens problemer og der oprettes plejeplaner. Problemområder defineres så vidt
muligt i samarbejde med fysio - og ergoterapeuter.
Plejepersonalet udfylder FIM-testen sammen med
ergoterapeuten og evt. fysioterapeuten i løbet af de første 3 døgn efter indlæggelsen.
Testen gentages med ca. 1 uges interval og altid ved udskrivelsen. FIM-Barthel skemaet
udfyldes ved indlæggelsen og udskrivelsen.
Patienten og de pårørende orienteres ud fra den
individuelle situation. I løbet af de første dage udleveres informationsmateriale til
patienten og de pårørende (Informationshæftet "Når den ene side sætter ud"
udarbejdet af Ringe sygehus).
Hvis patienten har taleproblemer udleveres
"Knuder på sproget-jeg har fået afasi" af Eva Top. Hvis der er et ønske om
mere generel viden om apopleksi udleveres "Orientering om apopleksi" udgivet af
Hjernesagen.
Fysioterapeutens rolle
* Ved indlæggelsen kontaktes fysioterapeuten
(FT) af ansvarhavende plejepersonale, efter aftale med vagthavende læge / den læge som
går stuegang.
* FT arbejder primært på afdelingen og indgår
i et tæt samarbejde med plejepersonalet for at afprøve ensartede håndteringsmetoder.
* FT orienterer sig efter lægens
indlæggelsesundersøgelse i journalen og / eller hos plejepersonalet.
* FT præsenterer sig så vidt muligt for
patienten på den første indlæggelsesdag.
* FT orienterer sig i plejeplanen om de beskrevne
problemområder og tilføjer evt.nye, gerne i samarbejde med plejepersonalet. FT sikrer
sig, at problemområderne ajourføres, når patientens tilstand ændrer sig.
FTs behandling kan i det akutte stadie
omfatte:
Første dag:
* FT vurderer størrelsen af evt. kørestol og
bestiller denne hos fys. medhjælper - altid inkl. 2 fodhvilere og armbord.FT
undersøgelse påbegyndes.
* Forflytninger i og omkring sengen er en
væsentlig del af undersøgelsen.
* Patienten mobiliseres, afhængigt af
almentilstanden og evt. lægelig ordination, fra sengeliggende til siddende på sengekant
og videre til stol/kørestol.
* Plejepersonalet inddrages i nødvendigt omfang.
* "Fra halv til mere hel" udfyldes så
meget som muligt.
* Behandlingstid føres på patienttavlen i
vagtrummet.
Følgende dage:
* FT orienterer sig i kardex om beskrevne
problemområder og tilføjer evt. nye, gerne i samråd med plejepersonalet.
* Undersøgelsen suppleres løbende.
* Kørestolen indstilles i samarbejde med
fys.medhjælper.
* De forflytninger, der er beskrevet i hæftet
"Fra halv til mere hel" afprøves og hæftet udfyldes og justeres løbende.
* Behandlingen påbegyndes. Lejring og
forflytninger er ofte en væsentlig del af behandlingen.
* Behandlingen foregår ofte på afdelingen og i
de nærmeste omgivelser men kan også foregå i fysioterapien. Patienten kan da skrives
på portørlisten eller FT kan selv køre patienten over i fysioterapien.
* Efter behov instrueres plejepersonalet i
spasmeløsnende øvelser.
Statusbeskrivelser ved overflytning internt er en
kortfattet beskrivelse af ovenstående.
Ergoterapeutens rolle
Plejepersonalet sender, efter aftale med læge,
en mundtlig eller skriftlig henvisning.
Ergoterapeuten(ET) præsenterer sig for patienten
på 1. eller 2. indlæggelseshverdag.
Undersøgelse og behandling af patienten foregår
enten på afdelingen eller i ergoterapien.
ET orienterer sig i plejeplanen om de beskrevne
problemområder og tilføjer evt.nye, gerne i samarbejde med plejepersonalet. ET sikrer
sig, at problemområderne ajourføres, når patientens tilstand ændrer sig.
ET instruerer plejepersonalet i brug af ensartede
metoder og samarbejder med plejepersonalet ved håndtering af patienten.
Behandlingstid føres på patienttavlen i
vagtrummet.
ET´s arbejdsopgaver i den akutte fase omfatter
følgende:
1) ET orienterer sig i kardex om beskrevne
problemområder og tilføjer evt. nye, gerne i samråd med plejepersonalet.
2) Cognitive tests hvis der er mistanke om væsentlige cognitive forstyrrelser.
3) ADL observationer m.h.p. udredning af symptomer og mere målrettet vejledning af
plejepersonalet og pårørende.
4) Sensomotoriske tests.
Den ergoterapeutiske behandling kan omfatte:
- ADL-træning, herunder vask, påklædning og
måltider
- Træning af de kognitive udfald
- Ødemprofylakse og - behandling
- Spasticitetsprofylakse og - behandling
- Fasio / oral træning og stimulation
- Afprøvning af hjælpemidler, i samarbejde med
plejepersonalet
ET udfylder FIM - testen sammen med
plejepersonalet og evt. fysioterapeuten i løbet af de første 3 døgn. FIM - testen
gentages med ca. 1 uges interval og altid ved udskrivelsen.
Talepædagogens rolle
Talepædagogen sørger for, at patienten får en
kontaktbog på stuen.
Talepædagogen er på afdelingen 2 formiddage om
ugen.
Talepædagogen laver en talescreening af
patienten, når denne er henvist. Beskrivelsen sendes med fax til afdelingen dagen efter,
at den er lavet.
Talescreeningen indeholder:
- Impressive vanskeligheder:
Kan patienten forstå, hvad der spørges om /
tales om - og svares / reageres der relevant?
- Ekspressive vanskeligheder:
Kan patienten selv formulere sig, benævne ting
og lignende ?
- Er der facialis parese, synkeproblemer ?
- Er der dysarthri, talevanskeligheder ?
- Er der synsudfald ?
- Kan patienten læse og skrive ?
- Er der hukommelsesvanskeligheder ?
- Er der høre- / opfattelsesproblemer ?
Ud fra denne screening laves der en
undervisningsplan, som løbende justeres.
Formål / indhold:
- At koordinere teamarbejdet.
- At vurdere patientens funktionsniveau med
udgangspunkt i FIM-testen.
- At evaluere og justere igangværende planer.
- At vurdere patientens viderevisitering.
- tværfaglig reflektion.
Deltagere:
- Repræsentanter fra alle personalegrupper
deltager.
- D.v.s. læge, sygeplejerske, sygehjælper /
SSA, fysioterapeut og ergoterapeut. Desuden deltager talepædagog og socialrådgiver, når
de er til stede på sygehuset.
Struktur:
- Mødet starter præcist, uanset om alle er
mødt, og slutter præcist.
TID: TIRSDAG og FREDAG kl. 13.30 - 14.00.
- Alle patienter er til drøftelse.
- Patienter med ordineret talepædagog sættes
først på dagsordenen.
- Alle mødedeltagere er forpligtet til at
forberede sig grundigt inden mødet bl.a. fra FIM-test og egen status. Hver deltager
bestræber sig på at formulere sig kort og præcist.
- Sted: personalestuen på afdeling A2.
Plejepersonalet rolle
Plejepersonalet deltager og fremkommer kort og
præcist med observationerne.
Plejepersonalet er sig bevidst, hvordan patienten
og de pårørende klarer situationen psykisk, således at dette aspekt ligeledes
tilgodeses.
Plejepersonalet er ansvarlig for, at patienten og
de pårørende orienteres og høres m.h.t. den videre behandling.
Fysioterapeutens rolle
Alle fysioterapeuter tilknyttet afdelingen
deltager.
Behandlende fysioterapeut har til mødet
forberedt sig, og giver en kortfattet beskrivelse af funktionsniveauet.
Status er udarbejdet til eget brug senest på 2.
gruppekonference.
Ergoterapeutens rolle
Alle ergoterapeuter tilknyttet afdelingen
deltager.
Behandlende ergoterapeut har til mødet forberedt
sig og giver en kortfattet beskrivelse af funktionsniveauet.
Status er udarbejdet til eget brug senest på 2.
gruppekonference.
Talepædagogens rolle
Talepædagogen deltager i den tværfaglige
konference på fredage så ofte som muligt. Talepædagogen har til mødet forberedt sig og
giver en kortfattet beskrivelse af patienternes logopædiske problemer. Talepædagogen
udleverer efter behov et kommunikationshæfte til den enkelte patient, hvori hun beskriver
logopædiske problemer.
Socialrådgiverens rolle
P.t. kan socialrådgiveren ikke deltage i den
tværfaglige konference. Eventuelle samtaler med patienter og / eller pårørende samt
eventuelle aftaler vil være beskrevet i lægejournalen. Eventuelt notat anvendes ved den
tværfaglige konference.
Lægens rolle
Lægen har gået stuegang på afsnittet samme
dag, og har herved et ajourført kendskab til patienterne. Lægen giver evt. en kort
beskrivelse af patienten og det hidtidige sygdomsforløb.
Lægens opgaver i øvrigt:
- Sikre, at alle patienter bliver drøftet
tværfagligt.
- At patientens aktuelle status, beslutninger,
aftaler, konklusioner, m.m. dikteres til journalen under overskriften " Tværfaglig
Konference".
- Hvis patienten findes egnet til genoptræning,
noteres dette og overflytning til D1 kan ske, når der er ledig plads og efter prioritetet
rækkefølge.
- At der sker en prioritering m.h.t. i hvilken
rækkefølge patienterne kan udskrives fra afsnittet eller overflyttes til anden medicinsk
afdeling / D1.
- At fremvise/demonstrere kranie CT- billeder.
- At medvirke til et struktureret mødeforløb
inden for den fastsatte tid til sikring af gensidig information, koordinering af
behandlingen / træningen og et effektivt patientforløb.
Overflytning til medicinsk stamafdeling:
Når patientens medicinske og neurologiske tilstand er stabiliseret foretages en
tværfaglig vurdering. Ved denne vurdering, som danner basis for patientens videre
forløb, tager vi især følgende forhold i betragtning: Patientens tidligere
funktionsniveau ( fysisk, psykisk og cognitivt ) og - comorbiditet, civilstatus / sociale
netværk, aktuelle hjerneskade med evt. komplikationer, comorbiditet af betydning
for patientens aktuelle funktionsniveau og udsigterne til bedring. Hvis patientens
tilstand ( neurologisk, somatisk i øvrigt og funktionsmæssigt ) ikke er bedret i
betydende grad efter en passende tid, hvor vi også har taget hensyn til følger efter
f.eks. infektioner eller andet som forbigående kan påvirke patienten, og vi samtidig
ikke finder patienten egnet til et forløb på Genoptræningsafdelingen eller klar til
udskrivelse ( længere ventetid på anden bolig / plejehjemsplads ), bliver patienten
overflyttet til medicinsk stamafdeling. Dvs. til en medicinsk seng i den anden del af
afdeling A2 eller på A1 hvis patienten er bosat i optageområdet for Brædstrup sygehus
eller medicinsk afdeling P7, Horsens sygehus hvis patienten er bosat i optageområdet for
Horsens sygehus. Ved aftale om overflytningstidspunkt tager vi bl.a. hensyn til
belægningssituationen på både apopleksiafsnittet og modtagende afdeling.
Lægens rolle
Viderevisitation:
* Ved overflytning til D1 sikres, at
journalen er ajourført. Overflytning til D1 foregår på hverdage og i dagtiden. Kun i
ekstraordinære situationer, f.eks. ved høj belægning og / eller stor plejetyngde, kan
det blive nødvendigt at overflytte en patient med genoptræningsstatus ( eller
forventning om snarlig go-status ) til D1 udenfor dagtid eller i weekenden. I så
tilfælde træffer vagthavende, efter samråd med plejepersonalet og D1´s personale,
beslutning om, hvilke(n) patient(er) der skal overflyttes.
* Ved overflytning til medicinsk stamafdeling:
Hvis patienten skal overflyttes til medicinsk afdeling P7 i Horsens, kontakter lægen
afdelingssygeplejersken og aftaler tidspunkt for overflytningen. Journalen ajourføres,
patienten ESS-scores og apopleksi-skemaet udfyldes. Journalkopi, evt. epikrise, som
dikteres ved overflytningen, sendes med patienten. Hvis patienten overflyttes til A1
ajourføres journalen så vidt muligt forinden.
* Ved overflytning til anden afdeling udenfor
sygehuset: Lægen kontakter afdelingen og aftaler overflytningen. Journalen
ajourføres, patienten ESS-scores og apopleksi-skemaet udfyldes. Journalkopi eller
epikrise, som dikteres ved overflytningen, sendes med patienten.
Udskrivelse:
* Evt. erklæringer, henvisning til
efterbehandling hos fysio - / ergoterapeut, dagcenter m.m. udfærdiges.
* Journalen ajourføres, patienten ESS-scores og
apopleksi-skemaet udfyldes.
* Epikrise dikteres.
Plejepersonalets rolle
Viderevisitation:
* "Genoptræningsstatus" aftales på
tværfaglig konference og grøn henvisnings-seddel sendes til afdeling D1.
* Overflytning til D1 planlægges i samråd med
afdelingen.
* Fyldestgørende resumé skrives før
overflytning til anden afdeling.
* Terapeuter og talepædagog informeres om
tidspunkt for overflytning.
* Modtagelsestidspunkt aftales med modtagende
afdeling og patienten gøres klar til overflytning.
Udskrivelse:
* Udskrivelse planlægges så vidt muligt i god
tid og i samråd med patient og pårørende.
* Evt. kontakt til hjemmeplejen med aftale om
videre pleje og behandling.
* Evt. udskrivningssamtale med deltagelse af
hjemmepleje, patient og evt. pårørende.
* Hvis der er behov for hjemmebesøg før
udskrivelsen arrangeres dette af fysio - eller ergoterapeut.
* Evt. efterbehandling hos læge, fysioterapeut,
ergoterapeut og / eller talepædagog aftales.
Fysioterapeutens rolle
Viderevisitation:
* FT udfylder "Undersøgelsesskema for
apopleksipatienter", hvis patienten overflyttes til anden afdeling på sygehuset, og
giver skemaet til den modtagende fysioterapeut, evt. sammen med en mundtlig orientering.
* FT sørger for, at "Fra halv til mere
hel" er korrekt udfyldt.
* FT varetager på overflytningsdagen
behandlingen af patienten.
* Efter behov instrueres det modtagende
plejepersonale i forflytninger.
Udskrivelse:
* FT orienterer sig om behov for hjælpemidler og
sørger for udlån. Ved behov for varigt brug af hjælpemiddel kontaktes
distriksterapeuten.
* Hvis der er behov for hjemmebesøg arrangeres
dette i samarbejde med patient og distriksterapeut.( Hjemmebesøg kan også foretages af
ergoterapeut ).
* Hvis hjemmeplejen har behov for instruktion og
undervisning i håndteringen af patienten arrangeres dette på sygehuset inden
udskrivelsen. Der kan desuden udarbejdes en fotoserie som instruks i aktuelle
arbejdsgange.
* FT indtaler statusbeskrivelse på bånd, og
denne skrives af afdelingens sekretær. Statusbeskrivelsen lægges i journalen og en kopi
vedlægges FT´s behandlings-kort.
* Hvis det er aktuelt at sende en kopi af status
til samarbejdspartnere i primær-sektoren, skal FT forinden indhente patientens accept.
Ergoterapeutens rolle
Viderevisitation:
* ET dikterer en status til journalen og
orienterer den modtagende ET, dels skriftligt via de blå henvisningskort dels mundtligt.
* ET sørger for at "Fra halv til mere
hel" er korrekt udfyldt.
* Efter behov instrueres det modtagende
plejepersonale i ADL - arbejdsgangen.
Udskrivelse:
* Status udarbejdes som ovenfor.Hvis det er
aktuelt at sende en status til samarbejdspartnere i primærsektoren, skal ET forinden
indhente patientens accept.
* ET orienterer sig om hjemmet er klart til at
modtage patienten på forsvarlig vis. Efter behov kontaktes distriksterapeuten og der
arrangeres evt. hjemmebesøg. (Hjemmebesøg kan også foretages af FT).
* Hvis hjemmeplejen har behov for instruktion og
undervisning i håndteringen af patienten, arrangeres dette på sygehuset inden
udskrivelsen. Der kan desuden udarbejdes en fotoserie som instruks i aktuelle
arbejdsgange.
Sygeplejersken beskriver status ved indlæggelsen
og ved udskrivelsen.
Sygeplejersken deltager i den kontinuerlige
scoring af patientens funktioner.
Status ved indlæggelsen udfærdiges på baggrund
af en systematisk dataindsamling og indlæggelsessamtale.
Statusbeskrivelsen foregår udfra checkpunkter,
der er individuelle fra patient til patient. Aktuelle checkpunkter skrives på
sygeplejearket.
Eksempler på checkpunkter:
- tiltaleform
- hjælp i forhold til personlig hygiejne
- ernæring
- toiletvaner
- mobilitet og hvilken hjælp til de hjælpkrævende patienter
- psykisk tilstand - herunder grad af sygdomsindsigt
- sociale forhold - herunder familie, venner, økonomi og arbejde
- livsværdier - herunder interesse
- evt. smerter
- søvn- / hvilevaner
- sanser
- dysfunktioner så som afasi og kognitive dysfunktioner.
- medicin - evt. selvadministration
Fysioterapeuten udfylder ved indlæggelsen
"Undersøgelsesskema"( se side 19 ) og uddrager patientens hovedproblemer til 1.
eller 2. gruppekonference efter indlæg-gelsen.
Ved overflytning til anden afdeling laves den
endelige status.
Ved udskrivelsen indtaler FT statusbeskrivelsen
på bånd, afdelingens sekretær skriver status, som herefter lægges i journalen. Status
beskriver patientens almentilstand samt en række fysiske og psykologiske funktioner.
Fysioterapeutisk undersøgelse:
- almen tilstand.
- generelt funktionsniveau.
- holdning.
- muskeltonus.
- motorik.
- sensibilitet.
- øvrige sanser.
- forflytninger.
- gangfunktion.
- balance.
- balancereaktioner.
- smerte.
- psykologiske dysfunktioner.
- psykiske ressourser.
- hovedproblem.
- målsætning for behandlingen.
- behandlingsplan.
ET udarbejder ved indlæggelsen en status og
uddrager patientens hovedproblemer til 1. eller 2. gruppekonference efter indlæggelsen.
Statusbeskrivelsen ved indlæggelsen omfatter en
systematisk beskrivelse af en række fysiske og psykofysiske dysfunktioner, inkl. ADL.
Statusbeskrivelsen ved udskrivelsen er en
opfølgende beskrivelse, der indeholder fremtidsplaner.
Statusbeskrivelsens indhold:
Sensomotorisk funktion:
- Angiv hvilke sensomotoriske dysfunktioner, der
er årsag til, at patienten ikke kan udføre ADL-aktiviteter ( tonus, balance, kraft,
ledbevægelighed, koordination, sensibilitet, m.m. ).
Kognitiv Funktion:
- Angiv hvilke kognitive dysfunktioner, der er
årsag til, at patienten ikke kan udføre ADL-aktiviteter.
Psykosocial funktion:
- Angiv hvordan patienten har det psykisk
(krisereaktion, samarbejdsevne, forståelse / motivation for behandlingen,
sygdomsindsigt).
ADL-funktionsniveau:
- Angiv hvorledes patienten klarer de daglige
færdigheder, samt til hvad og i hvilken grad der er brug for hjælp ( selvhjulpen, har
brug for supervision, skal have verbal hjælp, skal have handlingen demonstreret eller
have fysisk hjælp, totalt afhængig af hjælp ).
Konklusion:
- vurdering af ergoterapeutiske behandlingstilbud
og mål.
Socialrådgiveren kommer 4 timer ugentligt på
Brædstrup Sygehus, hver torsdag fra kl. 12.00 til kl. 16.00 .
En status kan indeholde følgende:
- er patienten under 67 år ?
- kan patienten vende tilbage til tidligere
arbejde ?
- er patienten berettiget til sygedagpenge ?
- skal der søges førtidspension ?
- hvordan hænger økonomien egentlig sammen ?
Socialrådgiveren rådgiver omkring disse
spørgsmål.
Såfremt patienten bliver gangbesværet /
kørestolsbruger som følge af apopleksien, skal der tages stilling til eventuelle
boligændringer, om der skal søges om ældrevenlig bolig eller eventuelt plejehjem.
Socialrådgiveren orienterer om, hvilke muligheder der er, og laver eventuelt bolig- /
plejehjemsansøgning til kommunen.
Apopleksi-afsnittet ved medicinsk afdeling A2,
Brædstrup Sygehus, startede 17.03.97.
Afsnittet blev evalueret efter henholdsvis 1 og 2
år med henblik på eventuelle justeringer. Herefter afholdes halvårlige tværfaglige
møder, hvor man gør status, drøfter praksis og aftaler evt. nye initiativer.
Litteraturliste
1: "Apopleksibehandling - fremtidig
organisation".
Udarbejdet af Sundhedsstyrelsens arbejdsgruppe
vedrørende behandling af apopleksipatienter ( 1994 ).
2: "Observation af apopleksipatient".
Et observationsark udarbejdet af sygeplejersker
på A2.
3: "Apopleksidata".
Et skema udarbejdet af læger på Brædstrup
Sygehus.
4: "Fra halv til mere hel".
En standard udarbejdet af en sygeplejerske fra
afd. D1 og en fysioterapeut - begge fra Brædstrup sygehus.
|