|
Afdelingsprofilen er revideret april 2002 af
( på billedet fra venstre mod højre ):Fysioterapeut
Kirsten Sørensen
Sygeplejerske Majbritt Hammer
Sygeplejerske Bente Præstegaard
Fysioterapeut Birgit Rasmussen
Afdelingslæge John Buch Larsen
Ergoterapeut Lene Lange |
|
|
Først op gennem 90´erne er der kommet fokus på apopleksi - patientgruppen og på de
muligheder, der er for at hjælpe disse patienter videre i tilværelsen med et så højt
funktionsniveau som muligt.
Især efter at en arbejdsgruppe, nedsat af Sundhedsstyrelsen, i 1994 udgav
publikationen "Apopleksibehandling - fremtidig organisation" ( 1 ) er interessen
vakt for at forbedre forholdene for apopleksipatienterne. Der er i dag en omfattende viden
om sygdommen og dens årsager, en lang række muligheder for undersøgelser, og plejen /
behandlingen er løbende blevet forbedret.
|
På basis af undersøgelser fra ind- og udland anbefaler
Sundhedsstyrelsen, at apopleksibehandling foregår i særlige apopleksiafsnit.
Sundhedsstyrelsen definerer et apopleksiafsnit som "En afdeling, eller en del af en
afdeling, hvor man udelukkende, eller næsten udelukkende behandler
apopleksipatienter". Det er en afdeling, der modtager og behandler apopleksipatienter
i den akutte fase. Den gennemsnitlige indlæggelsestid på apopleksiafsnit varierer og
afhænger af hvor stor en del af rehabiliteringsforløbet, det enkelte afsnit tager sig
af. Apopleksiafsnittet ved Brædstrup sygehus, som blev oprettet marts 1997, har en
gennemsnitlig indlæggelsestid på 9 10 dage. |
fra 1995 indeholder målsætninger for apopleksiområdet for 2005 og
principper for god apopleksibehandling, som apopleksiafsnittet ved Brædstrup sygehus
søger at efterleve. Målsætninger og principper kan sammenfattes i 5 budskaber: |
|
1. Apopleksibehandlingens organisation
Alle apopleksipatienter skal have mulighed for behandling i specialiserede afdelinger
eller have mulighed for behandling af specialiserede teams.
Principper for apopleksibehandling:
Organiseret apopleksibehandling skal være tilgængelig både på sygehus og ude i
samfundet.
Lokalt skal der være en person, som er ansvarlig for samordningen af
apopleksibehandlingen i lokalområdet.
Alle patienter skal undersøges på hospital, helst inden for de første 6 timer efter
apopleksiens opståen.
I den akutte fase tilrådes kun behandling og pleje i hjemmet, hvis denne har vist sig
at være af samme kvalitet som på sygehus.
Apopleksiafsnit og apopleksiteam giver bedre behandlingsresultater end behandling på
almene afdelinger.
Intensivafdelinger for apopleksipatienter kan ikke tilrådes, før
behandlingsgevindsten er videnskabeligt dokumenteret.
2. Vurdering af prognose og kvalitetsudvikling
Alle europæiske lande skal have etableret et system til rutinemæssig indsamling af
oplysninger, som er nødvendige for at kunne vurdere apopleksibehandlingens kvalitet.
Principper for god apopleksibehandling: Konsensusdokumentet giver en detaljeret liste
over de faktorer, som skal indgå i en vurdering og angiver nøgleindikatorer for
apopleksibehandlingens kvalitet.
3. Akut behandling
At reducere dødeligheden af apopleksi inden for den første måned til under 20 %.
Mere end 70 % af de overlevende skal være ADL-uafhængige (selvhjulpne) 3 måneder
efter apopleksiens debut.
Principper for god apopleksibehandling:
Apopleksi skal betragtes som en akut behandlingskrævende sygdom.
Befolkningens viden om symptomerne på apopleksi er af stor betydning.
Værdien af god basal pleje og behandling understreges.
Al medicinsk og kirurgisk behandling skal være baseret på viden (evidensbaseret). Den
udbredte brug af lægemidler uden dokumenteret effekt (navngivne i dokumentet) bør
opgives.
4. Rehabilitering
Mere end 70 % af de overlevende skal være ADL-uafhængige (selvhjulpne) 3 måneder
efter apopleksiens debut (samme målsætning som under akut behandling).
Principper for god apopleksibehandling:
Tidlig undersøgelse og rehabiliteringsstart.
Planlægning sammen med patient og pårørende.
Et tværfagligt team giver den mest effektive rehabilitering.
Ingen rekommandationer om specifikke rehabiliteringsteknikker.
Sammenhæng i behandlingen, plejen og rehabiliteringen på sygehuset og ude i
samfundet.
Patientorganisationernes vigtige rolle betones.
5. Sekundærprævention
At reducere dødeligheden forårsaget af hjertekarsygdomme (inkl.hjerteblodprop) i de
første 2 år efter apopleksien til under 40 %.
At reducere antallet af nye apopleksier i løbet af de første 2 år til under 20 %.
Principper for god apopleksibehandling:
Livsstilsintervention og medicinsk behandling af risikofaktorer.
Acetylsalisylsyre i lavdosis eller andre trombocytaggregationshæmmere (hæmmere af
blodpladernes evne til at klumpe) efter iskæmisk apopleksi (hjerneblodprop).
Antikoagulantia (blodfortynding) hos patienter med atrieflimren
(hjerteforkammerflimren). Acetylsalicylsyre hvis antikoagulantia ikke tåles.
Adgang til carotiskirurgi (operation for halspulsåreforsnævring) med mindre end 5 %
komplikationsfrekvens.
3. Formål og mål med apopleksiafsnit
- at patient og pårørende under opholdet i apopleksiafsnittet møder et engageret og
specialuddannet personale.
- at den enkelte apopleksipatient gennemgår et intensivt og struktureret udrednings -,
pleje- og behandlingsforløb med anvendelse af ABC - konceptet i døgnets 24 timer.
- at apopleksipatienten efter det akutte stadium vurderes tværfagligt m.h.p. det videre
forløb, herunder behov og mål for evt. fortsat rehabilitering og hvilke faciliteter
dette vil kræve.
- at apopleksipatientens egne ressourcer i størst muligt omfang medinddrages med øget
egenomsorg til følge.
Et apopleksiafsnit skal kunne tilbyde en pleje og behandling, der kan leve op til
tidens krav og baseret på størst mulig grad af evidens. En sådan pleje og behandling
vil medføre følgende:
- lavere dødelighed.
- kortere indlæggelsesforløb.
- flere udskrivelser til eget hjem, med mindre
behov for hjælp i hverdagen.
- forventet færre genindlæggelser på grund af
causa socialis.
- forventet færre genoptræningsophold i kommunalt
regi.
- forventet forbedret livskvalitet for den enkelte
borger.
|
4. Fysiske rammer
|
Apopleksiafsnittet
er indrettet i den ene del af medicinsk afdeling A2, stuerne 201-205. I alt 8
sengepladser, fordelt med 2 enestuer og 3 2-sengsstuer. Afsnittet har gode og tidssvarende
toilet og badeforhold, rummelig spise - / opholdsstue med terrasse og buffet. |
Afdelingen har i alt 18 senge og er i
øvrigt bemandet og udstyret til at kunne modtage uselekterede intern medicinske
patienter, bortset fra respiratorkrævende patienter og patienter med større
gastrointestinal blødning.
Undersøgelsesmetoder:
Afdelingen
har moderne hjerteovervågningsudstyr. Medicinsk afdeling kan i øvrigt udføre følgende
undersøgelser: Lungefunktionsundersøgelse med reversibilitetstest, anstrengelsestest,
allergiudredning, Holtermonitorering (1 2 døgns båndoptagelse af hjerterytmen), R
test (op til 7 døgns optagelse af hjerterytmen), døgnblodtryksmåling, perifer
blodtryksmåling, arbejds-EKG og ekkokardiografi.
Røntgenafdelingen
(Brædstrup sygehus) udfører duplexscanning af carotider og ultralydsscanning af dybe
vener.
Røntgenafdelingen
(Horsens sygehus) udfører CT - og MR - scanning af cerebrum.
Laboratoriet
(Brædstrup sygehus) udfører trombofiliprøver. |
|
Der er knyttet et tværfagligt team til apopleksiafsnittet. Teamet består af
sygeplejersker, sygehjælpere / social- og sundhedsassistenter (SSA ere),
fysioterapeuter, ergoterapeuter, talepædagog og læger. Herudover er der mulighed for at
henvise til neuropsykologisk undersøgelse samt tilsyn fra diverse relevante specialer.
Vi tilstræber, at personalet er interesseret i at arbejde med apopleksipatienter og
har grundig viden om apopleksi, ledsagende sygdomme, behandling, pleje,
træningsprincipper, lejring m.m.
Der
er et løbende behov for supervision. Dette søges imødekommet i dagligdagen, dels ved at
terapeuterne opholder sig meget i afdelingen, dels under stuegang og i forbindelse med
tværfaglige konferencer.
Normering:
Ergoterapeut |
0,8 stilling |
Fysioterapeut |
ca. 1
stilling |
Talepædagog |
ca. 0,5
stilling |
Plejepersonale |
21,31
stillinger* |
*: Bruttonormering for hele afdelingen
Læger: 4 1.reservelæger er tilknyttet afsnittet, incl. den
læge som er fast tilknyttet genoptræningsafdelingen.
Nøgleordene
i holdningen til rehabiliteringen i apopleksiafsnittet bliver de samme, som er styrende i
genoptræningsafdelingen i Brædstrup:
-
rehabilitering nytter altid.
-
rehabilitering af hele mennesket ( fysisk, psykisk, socialt ).
- alt,
hvad der foregår, tilrettelægges som et led i rehabiliteringen
- patienten
er den
centrale.
-
rehabilitering starter ved indlæggelsen
Afdelingens tværfaglige
samarbejde er opbygget med disse nøgleord for øje. Nøgleordene føres over i
praktiske handlinger af hele personalet, der har kendskab til og
arbejder ud fra teorierne, beskrevet af henholdsvis K. og B. Bobath, F. Affolter og K.
Coombes. Principperne tilstræbes anvendt i alle døgnets 24 timer.
Affolter:
Felice
Affolter er uddannet psykolog, lærer og logopædagog. Hendes teorier stemmer overens med
Bobaths principper. Hun mener, at hjerneskader bevirker, at den enkelte patient
ikke får
tilstrækkelige normale informationer ( sanseindtryk ), som han / hun kan bearbejde og
reagere på gennem bevægelse og / eller handlinger.
Denne teori
indebærer, at patienten skal genlære via sensoriske stimuli, ikke kun ved påvirkning af
syn og hørelse, men gennem stimulation af den taktile / kinæstetiske sans. Dette vil
sige, at patienten skal guides gennem problemløsende dagligdags aktiviteter
( ADL ), der har et mål.
Apopleksipatienter
er meget følsomme for støj og forstyrrelser. Derfor skal guiding foregå i et roligt
miljø uden unødvendige forstyrrelser.
Bobath:
Konceptet er
udviklet af et engelsk ægtepar - henholdsvis læge og fysioterapeut. Grundtanken er, at
hjernen er et organ for perception og integration, og at den kan lære - / omorganisere
hele livet. Ved en apopleksi sker der forstyrrelser i hjernens ydeevne, og tidligere
indarbejdede funktioner hæmmes eller mistes. Konceptet tager udgangspunkt i normale
bevægemønstre. Grundtanken er derfor at normalisere tonus og nedsætte patientens
eventuelle kompensatoriske bevægelsesstrategier.
Det
grundlæggende for enhver bevægelse er at skabe en god postural kontrol (evnen til
kontrolleret at holde sig oppe mod tyngden). Herunder at sikre en så god kropssymmetri
som muligt. Det er derfor vigtigt at inddrage patientens afficerede kropsdele dynamisk i
alle funktioner.
Behandlingen
skal foregå 24 timer i døgnet, idet en hensigtsmæssig lejring er lige så væsentlig
som en indlæring af en bevægelse.
Coombes:
En engelsk
logopæd ( talepædagog ) bygger videre på de 2 foregående teorier. Hun siger, at den
normalt fungerende mund modtager utroligt mange sensoriske input ved at spise, tygge og
drikke, og gennem tungens, læbernes og kindernes bevægelse, når man taler. Det at tale
kræver en enorm muskelkoordination af mange fine bevægelser. Den apoplektiske patient
har et stort behov for at få stimuleret normale funktioner omkring spisning, drikke,
mimik og tale.
Coombes
træning tager udgangspunkt i:
- at der
indøves "hovedkontrol", idet det er uhyre vigtigt, at hovedets stilling er i
midtlinien og let foroverbøjet for at have en normal spise-/drikke-funktion.
- at
kropsholdningen har en betydning for muligheden for at stimulere ansigtsmuskulaturen. En
øget tonus i kroppen har indflydelse på tonus i ansigtet, hvilket bekræfter
Bobaths teorier om antispastisk lejring/øvelser.
- at
stimulation af ansigtsmuskulaturen er uhyre vigtig som et led i senere at optræne
sproget/talen.
- at
synkerefleksen kan være påvirket. Skal patienten undgå fejlsynkning og have optrænet
refleksen, er der vigtigt, at patienten har en normal stilling under måltidet, dvs. op at
sidde i en stol.
ABC - konceptet
At arbejde
ud fra disse teorier vil for alt personale betyde:
at der altid tages udgangspunkt i
normale bevægelsesmønstre, at disse understøttes og at patienten skal have mulighed for
at bruge hele kroppen så normalt som muligt.
at patienten skal trænes i at
integrere begge kropshalvdele og undgå at kompensere med den ikke-paretiske side.
at patienten trænes i at genfinde /
opretholde balancen.
at patienten trænes i symmetrisk brug
af kroppen og fordeling af vægten på begge kropshalvdele.
at der gennem korrekt lejring
forebygges fejlstillinger og spasticitet.
at der anvendes guiding i
ADL-situationer ( f.eks. vask, påklædning og spisning ).
at alt personale arbejder planlagt,
systematisk og ensartet ud fra den aftalte træningsplan.
at al kontakt og alt samarbejde med
patienten skal foregå i et roligt miljø / tempo.
Udover at
personalet bliver "eksperter" i den specielle pleje / omsorg / træning /
behandling af disse patienter, skal personalet også kunne yde pleje / omsorg / træning /
behandling i forhold til andre medicinske sygdomme patienten måtte have ( f.eks.
diabetes, hypertension, kardiovaskulære og pulmonale sygdomme )
7. Arbejdsredskaber:
Udover
den almindelige sygepleje- og lægejournal er det nødvendigt med flere arbejdsredskaber.
I det
akutte forløb følges patienten med :
" Observation af apopleksipatient"( 2 ). Den neurologiske tilstand følges ved
brug af Scandinavian Neurological Stroke Scale (SSS) og funktionsmæssigt ved
brug af Functional Independence Measure (FIM) og Barthel Indeks (BI).
For at
bevare kontinuiteten og kvaliteten i behandlingen af apopleksipatienter samt følge
udviklingen hos den enkelte patient afholdes tværfaglige møder.
Sygeplejejournal
Sygeplejejournalen
er et tværfagligt redskab til at sikre bredden i behandlingen og et højt
informationsniveau i afdelingen. Både plejepersonale og terapeuter bruger den del af
sygeplejejournalen, der omhandler definition af patientens problemområder.
Formål:
1) Sikre at
relevante problemområder tilgodeses.
2)
Synliggøre behandlingen, både mono - og tværfagligt.
3) Sikre at
der følges op på tværfaglige beslutninger vedrørende de enkelte patienter.
4) Sikre at
kontakten til primærsektoren optimeres.
5) Sikre
hensigtsmæssig forflytning og lejring i forhold til patientens rehabilitering og det
fysiske arbejdsmiljø.
I sygeplejejournalen beskrives indsatsområder / problemområder. Desuden beskrives
mål, handlinger og evaluering / opfølgning. Så vidt muligt defineres problemområder i
samarbejde mellem plejepersonale og terapeuter.
Har rehabiliteringen
effekt?
Dette
følges nøje bl.a. ved brug af FIM-testen og SSS ( Scandinavian Neurological Stroke Scale
).
FIM giver et
billede af patientens grad af selvhjulpenhed inden for daglige færdigheder, kommunikation
og kognitivt. Testen udføres i løbet af de første 3 dage, siden med 1 - 2 ugers
interval samt ved udskrivelse / overflytning. FIM-testen anvendes også i
genoptræningsafdelingen.
SSS er en
neurologisk scoringsmetode som udføres ved indlæggelsen, dagligt indtil tilstanden har
været stabil i minimum 1 døgn, herefter med 1 2 ugers interval og ved udskrivelse
/ overflytning.
8. Pårørende
En
indlæggelse på grund af apopleksi berører også den / de pårørende. De pårørende
vil have et stort behov for information og vejledning om sygdommen, dens konsekvenser og
de behandlings- og træningsprincipper, der anvendes for at opnå det højst mulige
funktionsniveau. Denne pårørendekontakt er en tidskrævende, men nødvendig del i
behandlingen af patienten.
Vi er fra
begyndelsen opmærksomme på de pårørendes behov for information, for at blive inddraget
i at træffe beslutninger og lægge planer samt behov for støtte.
Vi er især
opmærksomme på den belastning den pårørende er udsat for i tilfælde af
skjulte handicaps, så som kognitive forstyrrelser, urininkontinens og
irritabilitet.
Vi søger at
medinddrage pårørende i plejen / træningen i det omfang det er relevant og forudsat, at
den enkelte magter dette - både fysisk og psykisk.
Pårørende
får tilbud om at deltage i pårørendegruppe. Denne gruppe samles hver 2.uge til planlagt
pårørendeundervisning og psykologstøtte.
Vi har
forskelligt skriftligt materiale om apopleksi, som vi udleverer efter en individuel
vurdering, bl.a. afhængig af patientens hjerneskade, og efter pårørendes ønsker.
Efter
nærmere aftale har pårørende mulighed for lægesamtale på hverdage mellem kl. 13.00 og
13.30.
9. Visitation
I
apopleksiafsnittet modtager vi apopleksipatienter fra Nordzonen, uanset alder.
Ved 112
køres patienten til nærmeste
sygehus, dvs. til medicinsk skadestue ved Horsens sygehus eller Apopleksiafsnittet ved
Brædstrup sygehus. For
patienten der indbringes til medicinsk skadestue / medicinsk visitationsafsnit ved Horsens
sygehus:
Der er indikation for akut
CT - scanning ved mistanke om intrakraniel blødning eller tumor eller hvis patienten er i
AK - behandling.
Ingen indikation
for neurokirurgisk behandling af intrakraniel blødning eller
CT-scanning har
afkræftet hæmorrhagi / subarachnoidalblødning eller
Akut CT-scanning
ikke indiceret og
Patientens
kliniske tilstand tillader overflytning uden lægeledsagelse.
I modsat fald indlægges
patienten / forbliver patienten indlagt på medicinsk afdeling i Horsens.
|
Hvis patienten
henvises af egen læge eller via lægevagten
kontaktes
vagthavende læge ved medicinsk afdeling i Brædstrup.
Hvis vagthavende har mistanke om intrakraniel blødning eller tumor, eller hvis patienten
er i AK - behandling, visiteres patienten til medicinsk afdeling i Horsens med
henblik på en akut CT-scanning ( vagthavende ved Brædstrup sygehus beder henvisende
læge om at sende patienten til Horsens, og vagthavende orienterer telefonisk medicinsk
forvagt i Horsens om patienten ). Hvis der ikke er indikation for neurokirurgisk
behandling, overflyttes patienten til apopleksiafsnittet, hvis tilstanden i øvrigt
tillader det.
Øvrige patienter indlægges direkte på apopleksiafsnittet.
Patienter
overflyttes ikke fra medicinsk afdeling i Horsens ( eller anden afdeling ) til Apopleksiafsnittet
i tidsrummet kl. 24 - 08.
|
|
Patienter som primært indlægges på medicinsk
afdeling i Horsens:
Nedenstående gælder for patienter, som efter anamnese, primær
klinisk undersøgelse og evt. akut CT - scanning ikke umiddelbart kan overflyttes til
Apopleksiafsnittet. Det kan f.eks. skyldes tidspunktet ( kl.24 - 08 ), at patientens
tilstand ikke tillader overflytning uden lægeledsagelse eller på grund af pladsmangel.
1) Patienten kan senere overflyttes til
apopleksiafsnittet, hvis
§ patienten ikke er medicinsk
færdigbehandlet *)
§ patienten forventes at blive egnet til
et forløb på genoptræningsafdelingen eller
§ for patienten som er fundet egnet til
fortsat rehabilitering, hvis der er ventetid til genoptræningsafdelingen.
*) Hvornår er patienten medicinsk
færdigbehandlet? Nedenfor er anført 16 punkter,
der kan tjene til vejledning ved vurdering af, hvornår patienten kan betragtes
som medicinsk færdigbehandlet:
§
Diagnostisk afklaring
§
Neurologisk stabil
§
Intravenøst udstyr fjernet
§
Andre fremmedlegemer fjernet
( v-sonde, subclaviakateter eller intubationsrør )
§
Vågen og reagerende
§
Normal temperatur
§
Antikoagulation stabiliseret
§
Intakt hud eller sårbehandling
påbegyndt
§
Kontrolleret tarmfunktion
( volontært eller ved hjælp af handleplan for inkontinens )
§
Årsag til urininkontinens kendt og
behandlingsplan iværksat
§
Ingen hjertearytmi eller
behandlingsplan iværksat
§
Ingen hoste, cyanose eller dyspnoe
eller behandlingsplan iværksat
§
Ingen opkastninger eller kvalme eller
behandlingsplan iværksat
§
Ingen blødning eller undersøgt og
kontrolleret
§
Ingen kramper eller behandlingsplan
iværksat
§
3 døgn forløbet efter at ovenstående
er opfyldt |
2) Patienten, som efter en tværfaglig vurdering
er fundet egnet til fortsat rehabilitering, kan overflyttes til genoptræningsafdelingen
efter nærmere aftale med afdelingens læge eller afdelingssygeplejerske, så snart
pladssituationen tillader det.
3) Patienten som er medicinsk færdigbehandlet og
ikke har behov for / - ikke kan profitere af et rehabiliteringsforløb udskrives til
hjemmet eller forbliver indlagt i Horsens (hvis patienten bor i optageområdet for Horsens
sygehus) indtil udskrivelse til plejehjem eller evt. anden beskyttet boligform.
10. Indlæggelse, incl. faggruppernes
opgaver
Målet med det diagnostiske forløb:
Undersøgelser
og vurdering skal kunne besvare følgende spørgsmål:
1. Drejer det sig
om en vaskulær hændelse, dvs. apopleksi eller tci?
2. Hvilken del af
hjernen er afficeret?
3. Er den
vaskulære hændelse iskæmisk eller hæmorrhagisk?
4. Hvad er
årsagen til den vaskulære hændelse?
5. Hvilke
problemer påfører denne hændelse patienten?
(a) funktionelt
(b) socialt
6. Hvilke andre
medicinske problemstillinger er aktuelle og påvirker behandlingen af patienten?
7. Hvilke
faciliteter kræves for at behandle denne hændelse? |
Lægens opgaver
Arbejdsredskaber:
Se "Vejledning i journalføring
for patienter med TCI og apopleksia cerebri" og "Vejledning for udredning og
behandling af patienter med TCI og apopleksia cerebri" .
Ved indlæggelsen:
Anamneseoptagelse.
Angiv
hånddominans og funktionsniveauet før apopleksien.
Objektiv undersøgelse og neurologisk
undersøgelse.
Neurologisk scoring med "Scandinavian
Neurological Stroke Scale" (SSS)
Indsamle data til databasebrug og
forsiden af Apopleksiskema udfyldes
Bestille laboratorieundersøgelser
Henvisning til CT scanning
foretages som hovedregel ved indlæggelsen (evt. via fax) og senest ved næstfølgende
stuegang
Henvisning til duplexscanning af
carotider hvis det drejer sig om et tci eller mindre iskæmisk infarkt
lokaliseret til carotisgebetet. Hvis patienten ved
indlæggelsen kun har lette neurologiske udfald, henviser vi selv om patienten endnu ikke
er CT-scannet. Hvis patienten ved indlæggelsen har så svære neurologiske udfald, at
undersøgelsen ikke er indiceret, kan det senere blive aktuelt i tilfælde af god
regression.
Information af patient og pårørende.
Lægen skal
udover at afklare om patienten har en apopleksi bl.a. undersøge / vurdere m.h.t. livsstil
og risikofaktorer for - og symptomer / tegn på tromboembolisk hjertekarsygdom, da denne
sygdomsgruppe er årsag til den højeste morbiditet og mortalitet i efterforløbet. Det
drejer sig således om sekundær profylakse m.h.t. især recidiv af apopleksi, akut
coronar syndrom og perifer karsygdom.
Observation i den akutte fase ( 1. uge
).
Især med
henblik på:
- den neurologisk tilstand
- cardiovaskulær- og pulmonal status
- udvikling af infektioner
- comorbiditet i øvrigt, som
komplikation til apopleksien eller forværring af ledsagende sygdomme.
SSS udfyldes
dagligt indtil tilstanden har været stabil i 1 døgn, herefter med 1 - 2 ugers interval.
Plejepersonalets opgaver
|
Følgende materiale lægges frem:
Observation af
apopleksipatient
Scandinavian
Neurological Stroke Scale
FIM-skala
FIM-Barthel-skema
Apopleksiskema (Indsamling
af data til database) (3).
|
|
Modtagelse,
herunder måling af BT, puls, rektaltemperatur og EKG. Evt. transcutan O2-saturation.
Indlæggelsessamtale, inkl. beskrivelse af patientens tidligere funktionsniveau (fysisk,
psykisk og socialt), skal afholdes inden for 3 døgn.
Sammen med
vagthavende vurderes paresegrad og tale og resultatet indføres i skemaet
"Observation af apopleksipatient". Alternativt indføres vagthavendes vurdering
i skemaet. Patienten vurderes af plejepersonalet i henhold til skemaet "Observation af apopleksipatient",
indtil der er forløbet minimum 2 døgn uden neurologisk progression.
Akutte
apopleksiprøver (Hgb, hæmokrit, leucocytter, trombocytter, crp, Na, K, creatinin, total
CO2, blodsukker, urinstix for ABS, nitrit og leukocytter) bestilles. Evt. andre akutte
undersøgelser bestilles efter ordination.
Ikke
- akutte apopleksiundersøgelser (SR og rtg. af thorax) bestilles til dagen efter indlæggelsen. Evt. andre undersøgelser efter
ordination. Rtg. af thorax udføres dog først når patienten kan stå op, ellers kun på
akut indikation.
Væskeskema
lægges på patientbordet. Plejepersonalet er fra begyndelsen af indlæggelsen opmærksom
på både patientens væskebalance, ernæringstilstand og evt. ernæringsrisiko
( se Skal apopleksipatienter sulte?).
Lang
støttestrømpe til paretiske ben benyttes hos de mest immobiliserede patienter.
Plejepersonalet
mobiliserer patienten til sengekant eller stol / kørestol så tidligt som muligt.
Tidspunkt og omfang afhænger af patientens tilstand og reaktion på mobilisering. I
tvivlstilfælde konfereres med læge. Mobilisering skal ikke afvente tilstedeværelse af
fysioterapeut. Forflytning foregår primært manuelt. Hvis det vil medføre for stor
belastning af patient og / eller personale anvendes i stedet stålift eller loftslift. (
Se Forflytningsinstruks for Brædstrup sygehus ) |
|
Henvisning
til fysio- / ergoterapi og taleundervisning:
Patienter,
som af modtagende læge får diagnosen "apopleksi" eller obs.pro. henvises som
hovedregel til fysio - og ergoterapeut. Henvisninger udfyldes af plejepersonalet og
lægges i bakken. Hvis lægen, ved indlæggelsen, ikke finder behov for fysio- /
ergoterapi sendes der ingen henvisning.
Hvis
modtagende læge finder patienten afatisk, dysartrisk eller i øvrigt finder indikation
for en vurdering ved talepædagog henvises til denne. Plejepersonalet udfylder
henvisninger som lægges i bakken.
Hvis der ved
indlæggelsen ikke er fundet indikation for fysio-/ ergoterapi eller taleundervisning: Ved
næstfølgende stuegang gennemgås patienten. Finder lægen på dette tidspunkt indikation
for vurdering / træning sendes relevante henvisninger. Både plejepersonale og læger er
i løbet af indlæggelsen opmærksomme på om evt. ændringer i patientens tilstand
kræver medvirken af terapeuter, talepædagog eller andre faggrupper.
Hurtigst
muligt efter indlæggelsen defineres patientens problemer og der oprettes plejeplaner.
Problemområder defineres så vidt muligt i samarbejde med fysio - og ergoterapeuter.
Plejepersonalet
udfylder FIM-testen sammen med ergoterapeuten og evt. fysioterapeuten i løbet af de
første 3 døgn efter indlæggelsen. Testen gentages med ca. 1 uges interval og altid ved
udskrivelsen. FIM-Barthel skemaet udfyldes ved indlæggelse og udskrivelse / overflytning.
Patienten og
de pårørende orienteres ud fra den individuelle situation. Informationsmateriale
udleveres til patient og pårørende., hvor det er relevant. (Informationshæftet
"Når den ene side sætter ud" udarbejdet af Fyns Amt).
Hvis
patienten har taleproblemer udleveres "Knuder på sproget-jeg har fået afasi"
af Eva Top. Hvis der er et ønske om mere generel viden om apopleksi udleveres
"Orientering om apopleksi" udgivet af Hjernesagen.
Plejepersonalet
bør være opmærksom på om patient og pårørende har behov for en lægesamtale.
Ved indlæggelse i dagtimerne
mandag til lørdag - kontaktes fysioterapeuten (FT) af ansvarshavende plejepersonale,
efter aftale med vagthavende læge. Ved indlæggelse uden for nævnte tidsrum kontaktes
fysioterapeuten næstfølgende hverdags morgen.
FT arbejder primært på afdelingen og
indgår i et tæt samarbejde med plejepersonalet for at afprøve ensartede
håndteringsmetoder.
FT orienterer sig efter lægens
indlæggelsesundersøgelse i journalen og / eller hos plejepersonalet.
FT orienterer sig i sygeplejejournalen
om de beskrevne problemområder og tilføjer evt. nye, gerne i samarbejde med
plejepersonalet. FT sikrer sig, at problemområderne ajourføres, når patientens tilstand
ændrer sig.
FT vurderer så vidt muligt patienten
inden for første indlæggelsesdøgn.
FT udfylder skemaet Vurdering af
apopleksipatient ved fysioterapeut.
FTs behandling kan i det
akutte stadie omfatte
Første dag:
FT vurderer størrelsen af evt.
kørestol og bestiller denne hos fys. medhjælper. Altid inkl. 2 fodhvilere og armbord.
FT undersøgelse påbegyndes.
Forflytninger i og omkring sengen er en væsentlig del af undersøgelsen.
FT foretager forflytningsvurdering,
herunder vurdering af brug af hjælpemidler. Forflytningsvejledningen skrives i
sygeplejejournalen
(plejeplan: Bevægeapparatets funktion). Forflytningsvejledning revideres løbende når
patientens tilstand ændrer sig.
Patienten mobiliseres, afhængigt af
almentilstanden og evt. lægelig ordination, fra sengeliggende til siddende på sengekant
og videre til stol/kørestol.
Plejepersonalet inddrages i nødvendigt
omfang.
FT ophænger lejringsskema efter behov.
FT fører sine behandlingstider på
plejepersonalets dagplan.
|
Følgende
dage:
FT
orienterer sig i sygeplejejournalen om beskrevne problemområder og tilføjer evt. nye,
gerne i samråd med plejepersonalet.
Undersøgelsen suppleres løbende.
Kørestolen indstilles i samarbejde med
fys.medhjælper.
Behandlingen foregår ofte på
afdelingen og i de nærmeste omgivelser men kan også foregå i fysioterapien. Patienten
kan da skrives på portørlisten eller FT kan selv køre patienten til fysioterapien.
Efter behov instrueres plejepersonalet
i mobiliserende øvelser.
Statusbeskrivelser
ved overflytning internt er en kortfattet beskrivelse af ovenstående.
Ved
indlæggelse i dagtimerne mandag til fredag kontakter ansvarshavende plejepersonale
ergoterapeuten (ET), efter aftale med vagthavende læge. Ved indlæggelse uden for nævnte
tidsrum kontaktes ET næstfølgende hverdags morgen, dog ikke lørdag.
ET orienterer sig i sygeplejejournalen
om de beskrevne problemområder og tilføjer evt. nye, gerne i samarbejde med
plejepersonalet. ET sikrer sig, at problemområderne ajourføres, når patientens tilstand
ændrer sig.
ET vurderer så vidt muligt patienten
inden for første indlæggelsesdøgn.
ET udfylder skemaet Vurdering af
apopleksipatient ved ergoterapeut.
Undersøgelse og behandling af
patienten foregår enten på afdelingen eller i ergoterapien.
ET instruerer plejepersonalet i
håndtering af patienten i forbindelse med ADL aktiviteter.
Behandlingstid føres på
plejepersonalets dagsplan.
ET´s arbejdsopgaver i den
akutte fase omfatter i øvrigt følgende:
Undersøgelse af fascio-orale
problemstillinger.
Kognitiv vurdering.
ADL observation / - undersøgelse
m.h.p. udredning af symptomer, vurdering af behov for ADL - træning og mere målrettet
vejledning af plejepersonale og pårørende.
|
|
Den
ergoterapeutiske behandling kan omfatte:
Fascio - oral træning og stimulation.
ADL-træning, herunder vask,
påklædning og måltider
Træning af de kognitive udfald.
Ødemprofylakse og behandling.
Afprøvning af hjælpemidler, evt. i
samarbejde med plejepersonalet.
ET
udfylder FIM - testen sammen med plejepersonalet og evt. fysioterapeuten i løbet af de
første 3 døgn. FIM - testen gentages med ca. 1 uges interval og altid ved overflytning /
udskrivelse.
Talepædagogen
foretager, efter lægehenvisning, en talescreening af patienten. Dette sker indenfor den
første uge efter henvisningen eller så snart patientens generelle tilstand tillader det.
Konklusion
af undersøgelsen samt forslag til foranstaltninger skrives i sygeplejejournalen samme dag
screeningen har fundet sted. Screeningen indtales samme dag og sendes til sekretær, som
hurtigst muligt sender journalarket til afdelingen.
Talepædagogen
sørger for, at patienten får en kontaktbog på stuen.
Talescreeningen
indeholder
Impressive
vanskeligheder: Kan patienten forstå, hvad der spørges om / tales om? - og svarer /
reagerer patienten relevant?
Ekspressive vanskeligheder: Kan
patienten selv formulere sig, benævne ting m.m....?
Kan
patienten læse / skrive?
Er der høreproblemer?
Er der synsproblemer / synsudfald?
Er der fascialisparese
(ansigtslammelse)?
Er der synkeproblemer?
Er der dysarthri (udtale- eller
stemmeproblemer)?
Er der hukommelsesvanskeligheder?
Hvordan er koncentrationen,
motivationen, psykisk fremtræden?
|
|
Ud fra denne screening laves der en
undervisningsplan, som løbende justeres.
Ved
udskrivelsen skriver talepædagogen en status indeholdende oplysninger om antal lektioner,
undervisningens indhold, udbytte af undervisningen, evt. fortsatte vanskeligheder, samt
forslag til videre foranstaltning. Dette kan f.eks. være ambulant eneundervisning,
holdundervisning, tilsyn eller ophør med taleundervisning eller anden form for
undervisning i andet regi.
|
Indtil 1.januar 2004
havde vi socialrådgiverbistand på Brædstrup
sygehus hver torsdag mellem kl. 12 og 16. Denne service har Amtet imidlertid
besluttet at spare væk. I stedet må vi inddrage socialrådgiver ansat i den
enkelte kommune. Nedenstående beskriver de opgaver vores socialrådgiver
havde.
Henvisning: Plejepersonalet eller læge henviser
til socialrådgiver
Metode: På baggrund af henvisning har
socialrådgiveren individuelle samtaler med patienten og pårørende. Her afdækkes behov
for hjælp og der tages kontakt til patientens hjemkommune med henblik på opfølgning.
Det er
socialrådgiverens rolle at sætte fokus på patientens sociale situation i samarbejde med
de øvrige faggrupper. Sygdom påvirker hele tilværelsen, og mange patienters sociale
situation berøres, når de rammes af en apopleksi. Det kan være i forhold til familie,
erhverv og bolig. |
Arbejdsområder: Socialrådgiverens opgaver i
forhold til apopleksipatienter drejer sig som regel om en eller flere af følgende
problemstillinger:
§
Afdække patientens sociale situation
m.h.p. rådgivning om relevante hjælpeforanstaltninger
§
Sygemelding
§
Økonomi
§
Revalidering / fleksjob / skånejob
§
Førtidspension
§
Private pensionsordninger
§
Anden bolig / plejehjem
§
Kommunale omsorgstilbud
§
Rehabilitering efter udskrivelse
§
Patientforeninger
§
Psykosociale støttesamtaler også med
pårørende
§
Psykologbistand
Efter
samtalen med patienten udfærdiger socialrådgiveren journalark til lægejournalen, med en
beskrivelse af patientens sociale situation og af, hvad der evt. er aftalt at sætte i
værk.
11. Patientforløb
I perioden
1.1. 31.12.2001 blev der indlagt 225 patienter med nyopstået apopleksi.
Gennemsnitsalder 73,5 år og 51,6 % mænd. Heraf blev de 171 primært indlagt i afsnittet.
Den gennemsnitlige indlæggelsestid var 9,7 dage.
Udskrivningsstatus:
Eget hjem |
80,4
% |
Plejehjem |
08,4
% |
Anden
afdeling |
01,3
% |
Mortalitet |
09,8
% |
I samme periode blev der i Nordzonen indlagt i alt 296 patienter med nyopstået
apopleksi.
Heraf havde
245 patienter ( 82,8 % ) et forløb på apopleksiafsnittet og / eller
genoptræningsafdelingen. Af de resterende 51 patienter var de 44 kun indlagt på
medicinsk afdeling i Horsens, og 7 var kun indlagt på medicinsk afdeling A1 i Brædstrup.
I det følgende vil vi kort
beskrive et typisk forløb i
apopleksiafsnittet for en patient med iskæmisk infarkt:
Patienten modtages i apopleksiafsnittet af sygeplejerske og
læge.
Ordination
af akutte laboratorieundersøgelser
Henvisning til
CT scanning, evt. akut
Duplexscanning
af carotider
Evt.
andre relevante undersøgelser
Fysioterapeut,
ergoterapeut, evt. talepædagog og socialrådgiver
Påbegynde
evt. antitrombotisk behandling og anden
medicinsk behandling
Forebyggende tiltag og observation m.h.t.
neurologisk progression, tilstødende komplikationer og ledsagende sygdomme
Nødvendig diagnostik og behandling iværksættes snarest
muligt i tilfælde af neurologisk progression, komplikationer eller forværring / debut af
ledsagende sygdomme
Tidligst mulig mobilisering af patienten: Til
sengekant, stol, kørestol, toilet, gangfunktion. Patienten ses så vidt muligt af
fysioterapeut og ergoterapeut inden for 24 timer efter indlæggelsen.
Rehabilitering begynder ved indlæggelsen. Følgende forhold indgår i planlægning af mål
for, varighed af og nødvendige faciliteter for rehabilitering:
Diagnostisk
afklaring
Aktuel
klinisk status
Neurologiske
deficits
Comorbiditet
Ernæring
og hydrering, synkefunktion, tarm - og blærefunktion, aktivitetstolerance, søvnmønster
Specielle
områder:
Tidligere
funktionsniveau, hånddominans
Aktuelle funktionsniveau
Kognitiv status og evne til indlæring
Emotionel status og motivation for rehabilitering
Kommunikation
Fysisk udholdenhed
Ægtefælle
eller andre nære pårørende
Tidligere livssituation
Etnisk - og sprogligt tilhørsforhold
Patientens og familiens reaktion på apopleksien
Patientens og familiens evt. ønsker og forventninger til rehabilitering
Støtte fra familie / andre
Forhold som patienten skal udskrives til
Indhold i apopleksirehabiliteringen: Se
bilag 1
Ved
rehabilitering forstår vi en proces, der som nævnt tager sin begyndelse ved
indlæggelsen og ofte fortsætter efter udskrivelsen. Rehabiliteringen tilpasses den
enkelte patient og har som mål, at patienten i så høj grad som muligt genvinder sin
værdighed og sit tidligere funktionsniveau - fysisk, psykisk og socialt ( eller på organ
-, funktions -, aktivitets og deltagelsesniveau ) - og bevarer det. I rehabilitering indgår tiltag,
som søger at begrænse hjerneskaden og følgerne heraf, at kompensere for evt. nedsat
funktionsniveau og tiltag, som skal nedsætte risikoen for ny apopleksi og anden comorbiditet, især tromboembolisk hjertekarsygdom.
Afklaring af sociale forhold og
patientens tidligere funktionsniveau er vigtig for planlægning af
behandlingen / patientforløbet. Vi tilstræber derfor, ved samtale med patient, pårørende,
hjemmeplejen m.fl., at indsamle tilstrækkelige oplysninger herom inden for de første 3
dage.
Hvis patienten har hjemmehjælp/hjemmepleje giver vi kommunen besked herom senest
førstkommende hverdag efter indlæggelsen.
Via de 2
ugentlige tværfaglige konferencer følges
sygdomsforløbet løbende og mål for rehabiliteringen formuleres. Hele tiden afpasset
efter patientens aktuelle tilstand og evt. også efter, hvordan vi forventer, at
tilstanden vil udvikle sig de nærmest følgende dage.
Daglig
stuegang indtil patienten er medicinsk færdigbehandlet. Herefter kan stuegangsfrekvensen
afpasses efter patientens tilstand, men vi afholder stuegang minimum 2 gange, tirsdag og
torsdag, hvor de tværfaglige konferencer finder sted.
Information af patient og pårørende foregår dels
løbende i forbindelse med modtagelse, undersøgelse, stuegang, besøg m.m., dels efter
tværfaglige konferencer, ved planlagte samtaler og ved udskrivelsen. Den mundtlige
information kan støttes med skriftligt materiale, dels efter patientens og de
pårørendes evt. ønsker, dels efter hvordan vi vurderer behovet herfor. Tidspunkt
og omfang af information afpasses til den enkelte patient og pårørende.
Når
patienten er medicinsk færdigbehandlet vurderes
det om patienten er klar til udskrivelse eller overflytning til anden afdeling.
Hvis
patienten er fundet egnet til længerevarende rehabilitering ( får GO status )
medfører dette ikke nødvendigvis overflytning til genoptræningsafdelingen (D1).
Hvorvidt
patienten overflyttes afhænger af den prioriterede rækkefølge af egnede patienter i
apopleksiafsnittet, egnede patienter henvist fra andre afdelinger og pladssituationen i
D1. Først når det er endeligt afklaret, at overflytning til D1 bliver aktuel, orienterer
vi patienten.
Hvis
patienten har et længerevarende forløb i apopleksiafsnittet, dvs. mere end ca. 2 uger,
kan det blive aktuelt at afholde et målsætningsmøde
med deltagelse af pårørende og evt. patient.
Hvis
patienten har et forløb af mere end 2 ugers varighed og er medicinsk færdigbehandlet,
kan det skyldes, at patienten forventes meget snart at kunne udskrives til hjemmet, at
patienten ikke er fundet egnet til overflytning til genoptræningsafdelingen (eller
ventetid dertil), at der er ventetid på anden bolig / plejehjem eller at der er ventetid
på overflytning til medicinsk stamafdeling.
Hvis
patienten skal udskrives tages kontakt til
hjemkommunen m.h.p. at aftale / planlægge evt. bistand fra hjemmeplejen, ophold på
dagcenter /-hjem, indsats fra distriksterapeut, tilmelding til madordning, ansøgning om
anden bolig, udlån eller anskaffelse af hjælpemidler, tilpasning af nuværende bolig
m.m. Evt. tilmelding til VAT-ordning. Evt. henvisning til vederlagsfri fysioterapi,
ambulant fysio-/ ergoterapi eller taleundervisning, bandagist m.fl. Evt. ambulant
udredningsforløb og kontrol aftales.
Patient og
pårørende oplyses evt. om patientforeninger, voksenskolen, handicapsport m.m.
Hvis
patienten har et betydende handicap kan det blive aktuelt at afholde et hjemmebesøg og en udskrivningskonference inden udskrivelsen.
12. Tværfaglig konference
Formål / indhold
§
At koordinere teamarbejdet.
§
At vurdere patientens funktionsniveau
og prognose.
§
At planlægge forløbet, evaluere og
justere igangværende planer.
§
At vurdere patientens viderevisitering.
§
Tværfaglig refleksion.
Deltagere
Repræsentanter
fra følgende personalegrupper deltager: Læge, sygeplejerske, sygehjælper / SSA,
fysioterapeut, ergoterapeut og evt. talepædagog.
Struktur
Mødet starter præcist, uanset om alle er mødt, og slutter præcist.
Tid: Tirsdag og torsdag kl. 13.30 14.00.
Sted: Personalstuen A2.
§
Alle patienter er til drøftelse.
§
Alle mødedeltagere er forpligtet til
at forberede sig grundigt inden mødet. Bl.a. ud fra FIM-test og egen status. Hver
deltager bestræber sig på at formulere sig kort og præcist.
Plejepersonalet opgaver
Plejepersonalet
deltager og fremkommer kort og præcist med observationerne.
Plejepersonalet
er sig bevidst, hvordan patienten og de pårørende klarer situationen psykisk, således
at dette aspekt ligeledes tilgodeses.
Plejepersonalet
er ansvarlig for, at patienten og de pårørende orienteres og høres m.h.t. den videre
behandling.
Fysioterapeutens opgaver
Alle
fysioterapeuter tilknyttet afdelingen deltager.
Behandlende
fysioterapeut(er) har til mødet forberedt sig og giver en kortfattet beskrivelse af
funktionsniveauet.
Status er
udarbejdet til eget brug senest på 2. gruppekonference.
Ergoterapeutens opgaver
Alle
ergoterapeuter tilknyttet afdelingen deltager.
Behandlende
ergoterapeut(er) har til mødet forberedt sig og giver en kortfattet beskrivelse af
funktionsniveauet.
Status er
udarbejdet til eget brug senest på 2. gruppekonference.
Talepædagogens opgaver
Talepædagogen
deltager i den tværfaglige konference på fredage så ofte som muligt. Talepædagogen har
til mødet forberedt sig og giver en kortfattet beskrivelse af patienternes logopædiske
problemer. Talepædagogen udleverer efter behov et kommunikationshæfte til den enkelte
patient, hvori hun beskriver logopædiske problemer.
Socialrådgiverens opgaver
P.t. kan
socialrådgiveren ikke deltage i den tværfaglige konference. Eventuelle samtaler med
patienter og / eller pårørende samt eventuelle aftaler vil være beskrevet i
lægejournalen. Eventuelt notat anvendes ved den tværfaglige konference.
Lægens opgaver
Lægen har
gået stuegang på afsnittet samme dag og har herved et ajourført kendskab til
patienterne. Lægen giver evt. en kort beskrivelse af patienten, af det hidtidige
sygdomsforløb og andre forhold af betydning for vurdering og behandling af patienten.
Lægens opgaver i øvrigt:
§
Sikre, at alle patienter bliver
drøftet tværfagligt.
§
At patientens aktuelle status,
beslutninger, aftaler, konklusioner, målsætninger, resultat af hjemmebesøg m.m.
dikteres til journalen under overskriften " Tværfaglig Konference".
§
At opgaver bliver uddelegeret og
placeret eentydigt, således at alle er klar over, hvem der tager sig af hvad.
§
Hvis patienten findes egnet til
længerevarende rehabilitering noteres dette i journalen som GO-status. Dette
medfører dog ikke nødvendigvis overflytning til genoptræningsafdelingen (D1). Hvorvidt
patienten overflyttes afhænger af den prioriterede rækkefølge af egnede patienter i
apopleksiafsnittet, egnede patienter henvist fra andre afdelinger og pladssituationen i
D1. Først når det er endeligt afklaret, at overflytning til D1 bliver aktuel, orienterer
vi patienten. D1´s læge og afdelingssygeplejerske forestår visitation af henviste
patienter.
§
At der sker en prioritering m.h.t. i
hvilken rækkefølge patienterne kan udskrives fra afsnittet eller overflyttes til anden
medicinsk afdeling / D1.
§
At fremvise / demonstrere kranie CT-
billeder og forklare evt. sammenhæng mellem CT fund og klinikken.
§
At
medvirke til et struktureret mødeforløb inden for den fastsatte tid til sikring af gensidig information, koordinering af
behandlingen / rehabiliteringen og et effektivt patientforløb.
13. Viderevisitering / udskrivelse
Lægens opgaver
Viderevisitation:
§
Ved overflytning til
genoptræningsafdelingen (D1) sikres, at journalen er ajourført.
Overflytning foregår på hverdage og i dagtiden. Kun i ekstraordinære situationer,
f.eks. ved høj belægning og / eller stor plejetyngde, kan det blive nødvendigt at
overflytte en patient, der er fundet egnet til D1 ( eller forventes snart at blive det ),
udenfor dagtid eller i weekenden. I så tilfælde træffer vagthavende, efter samråd med
plejepersonalet og D1´s personale, beslutning om, hvilke(n) patient(er) der skal
overflyttes.
§
Ved overflytning til medicinsk
stamafdeling: Hvis
patienten skal overflyttes til medicinsk afdeling i Horsens, kontakter lægen afdelingen
og aftaler overflytningen. Journalen ajourføres inden overflytningen, patienten
SSS-scores og apopleksiskemaet færdiggøres. Journalkopi, evt. epikrise, som dikteres ved
overflytningen, sendes med patienten. Hvis patienten overflyttes til A1 ajourføres
journalen så vidt muligt forinden.
§
Ved overflytning til anden afdeling
udenfor sygehuset:
Lægen kontakter afdelingen og aftaler overflytningen. Journalen ajourføres inden
overflytningen, patienten SSS-scores og apopleksiskemaet færdiggøres. Journalkopi eller
epikrise, som dikteres ved overflytningen, sendes med patienten.
Udskrivelse:
§
Evt. erklæringer, henvisning til
bandagist, til efterbehandling hos fysio - / ergoterapeut, dagcenter m.m. udfærdiges.
§
Afsluttende information af patient og
evt. pårørende. Bl.a. sikre at der er taget stilling til - / informeret om - / iværksat
§
Kørselsforbud og hvor længe, forklare
evt. procedure for vurdering af evne til at køre bil
§
Sygemelding, leveråd
§
Tobaksophør, behandling af
hyperlipidæmi
§
Antitrombotisk - /
antikoagulationsbehandling
§
Udredning og behandling af
følgesygdomme
§
Duplexscanning af carotider
§
Ambulant udredning, efterbehandling og
kontrol
§
Journalen ajourføres, patienten
SSS-scores og apopleksiskemaet færdiggøres.
§
Epikrise dikteres.
Plejepersonalets opgaver
Viderevisitation:
§
Når patienten ved tværfaglig
konference har fået GO-status sender vi grøn henvisningsseddel til
genoptræningsafdelingen (D1). Dette medfører dog ikke nødvendigvis overflytning.
§
Først når vi kender tidspunkt for
overflytning til D1 orienterer vi patient og pårørende.
§
Overflytning til D1 planlægges i
samråd med afdelingen.
§
Ajourført sygeplejejournal følger med
patienten.
§
Terapeuter og talepædagog informeres
om tidspunkt for overflytning.
§
Modtagelsestidspunkt aftales med
modtagende afdeling og patienten gøres klar til overflytning.
§
Der ringes til fys.medhjælper, lokal
1121 med besked inden patienten overflyttes.
Udskrivelse:
Udskrivelse planlægges så vidt muligt
i god tid og i samråd med patient og pårørende.
Evt. kontakt til hjemmeplejen med
aftale om videre pleje og behandling.
Evt. udskrivningssamtale med deltagelse
af hjemmepleje, patient og evt. pårørende.
Hvis
der er behov for hjemmebesøg før udskrivelsen arrangeres dette af fysio - eller
ergoterapeut.
Evt. efterbehandling hos læge,
fysioterapeut, ergoterapeut og / eller talepædagog aftales.
Fysioterapeutens opgaver
Viderevisitation:
FT ajourfører behandlingskortet.
Hvis patienten overflyttes til anden
afdeling på sygehuset, informerer FT mundtligt den modtagende FT. Evt. udfyldes
"Undersøgelsesskema for apopleksipatienter".
FT varetager behandlingen af patienten
på overflytningsdagen.
Efter behov instrueres det modtagende
plejepersonale i forflytninger.
Udskrivelse:
FT orienterer sig om behov for
hjælpemidler og sørger for udlån. Ved behov for varigt brug af hjælpemiddel kontaktes
distriksterapeuten.
Hvis der er behov for hjemmebesøg
arrangeres dette i samarbejde med patient og distriksterapeut.( Hjemmebesøg kan også
foretages af ergoterapeut ).
Hvis hjemmeplejen har behov for
instruktion og undervisning i håndteringen af patienten arrangeres dette på sygehuset
inden udskrivelsen. Der kan desuden udarbejdes en fotoserie som instruks i aktuelle
arbejdsgange.
FT indtaler statusbeskrivelse på
bånd, og denne skrives af sekretær på D1. Statusbeskrivelsen lægges i journalen og en
kopi vedlægges FT´s behandlingskort.
Hvis det er aktuelt at sende en kopi af
status til samarbejdspartnere i primærsektoren, skal FT forinden indhente patientens
accept.
Ergoterapeutens opgaver
Viderevisitation:
ET orienterer den modtagende ET, dels
skriftligt via behandlingskortet, dels via skriftlig overdragelsesstatus.
ET varetager behandlingen af patienten
på overflytningsdagen.
Efter behov instrueres det modtagende
plejepersonale i ADL - arbejdsgangen.
Udskrivelse:
ET orienterer sig om hjemmet er klart
til at modtage patienten på forsvarlig vis. Efter behov kontaktes distriksterapeuten og
der arrangeres evt. hjemmebesøg. (Hjemmebesøg kan også foretages af FT).
Hvis hjemmeplejen har behov for
instruktion og undervisning i håndteringen af patienten, arrangeres dette på sygehuset
inden udskrivelsen. Der kan desuden udarbejdes en fotoserie som instruks i aktuelle
arbejdsgange.
Status udarbejdes. Hvis det er aktuelt
at sende en status til samarbejdspartnere i primærsektoren, skal ET forinden indhente
patientens accept.
Sygeplejersken opretter
sygeplejejournal ved indlæggelsen og ajourfører den i løbet af indlæggelsen.
Sygeplejersken deltager i den
kontinuerlige scoring af patientens funktioner (FIM og Barthel).
Sygeplejejournalen udfærdiges på
baggrund af en systematisk dataindsamling og indlæggelsessamtale.
Sygeplejejournalen er bygget op efter
Virginia Hendersons 14 behovsområder.
15.
Fysioterapeutisk statusbeskrivelse
FT udfylder
Vurdering af apopleksipatient ved fysioterapeut og behandlingskort samt
uddrager patientens hovedproblemer til 1. eller 2. gruppekonference efter indlæggelsen.
Ved
udskrivelse fra A2 indtaler FT statusbeskrivelsen på bånd. Sekretær på D1 skriver
status, som herefter lægges i journalen. Status beskriver patientens almentilstand og en
række fysiske og psykologiske funktioner.
Fysioterapeutisk undersøgelse
Tidligere funktionsniveau - Almen
tilstand - Gangfunktion - Holdning - Forflytninger Balance Neuromuskulært
funktionsniveau Sensibilitet Smerte Psykofysiske dysfunktioner /
kognition Lejring Andet Kortsigtede fysioterapeutiske mål.
16.
Ergoterapeutisk statusbeskrivelse
ET udfylder
relevante dokumentationsark ved indlæggelsen og uddrager patientens hovedproblemer til 1.
eller 2.gruppekonference efter indlæggelsen..
Statusbeskrivelsen
ved indlæggelsen omfatter en systematisk beskrivelse af en række fysiske og psykofysiske
dysfunktioner, inkl. ADL - status.
Statusbeskrivelsen
ved udskrivelsen er en opfølgende beskrivelse, der indeholder fremtidsplaner.
Statusbeskrivelsens indhold:
Fascio-oralt funktionsniveau
Sensomotorisk funktion:
Sensomotoriske dysfunktioner, der er årsag til, at patienten ikke kan udføre ADL -
aktiviteter ( tonus, balance, kraft, ledbevægelighed, koordination, sensibilitet, m.m. ).
Kognitiv Funktion:
Kognitive dysfunktioner, der er årsag til, at patienten ikke kan udføre ADL -
aktiviteter.
Psykosocial funktion:
Patientens psykiske tilstand (krisereaktion, samarbejdsevne, forståelse / motivation for
behandling / træning, sygdomsindsigt).
ADL-funktionsniveau:
Mestring af daglige færdigheder, samt til hvad og i hvilken grad der er brug for hjælp
(selvhjulpen, har brug for supervision, skal have verbal guiding, skal have handlingen
demonstreret, fysisk guiding, varierende grad af behov for fysisk hjælp).
Konklusion:
Vurdering af ergoterapeutiske behandlingstilbud og mål.
17.
Litteraturliste
1. "Apopleksibehandling - fremtidig
organisation".
Udarbejdet af Sundhedsstyrelsens arbejdsgruppe vedrørende
behandling af apopleksipatienter ( 1994 ).
2. "Observation af
apopleksipatient".
Et observationsark udarbejdet af sygeplejersker på A2.
3. Apopleksiskema". ( til
databasebrug )
Et skema udarbejdet af læger på Brædstrup Sygehus.
4. Skal apopleksipatienter
sulte?
Kvalitetsudviklingsprojekt udarbejdet af sygeplejersker og ergoterapeuter ved Brædstrup
sygehus.
5. Forflytningsinstruks for personale ved
Brædstrup sygehus.
18.
Brædstrup sygehus´ hjemmeside:
http://www.bs.vejleamt.dk
Indhold i apopleksirehabilitering: ( Fra de svenske retningslinier for apopleksibehandling
)
Sygdom |
Rehabilitering |
|
|
Diagnostik |
Udredning |
|
|
|
|
|
|
Terapi |
Intervention |
|
|
|
- Funktions - og aktivitetstræning
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Palliation og pårørendestøtte
|
Evaluering |
Evaluering |
|
|
|
|
|
|
Patientens ønsker og behov bør
være udgangspunktet for planlægning af rehabiliteringen.
|